Witaj ! Anonimowy

Jak włożyć aparat zapłonowy i regulować zapłon.

Jak włożyć aparat zapłonowy i regulować zapłon.

Postprzez arnold » 1 mar 2012, o 18:34

1. Ustawiasz koło pasowe przed znak (około 6,5mm przed masz około 10 stopni przed GMP) Oba zawory na pierwszym muszą być zamknięte. Na cykl koło pasowe kręci się 2 razy więc albo masz zapłon na 1 albo na 4!
2. Ustawiasz przerwę na przerywaczu na 0,4mm. Najlepiej na wyciągniętym bo wygodniej i gdy krzywka podnosi go maksymalnie.
3. Palec rozdzielacza ustawiasz na godzinę 10/11 gdy regulator podciśnieniowy jest w twoją stronę a wycięcie pod kopułkę na godzinie 12, przerywacz zaczyna się otwierać. To odpowiada iskrze na 1, palec
wskazuje na styk. ( kopułka zawsze przychodzi w jedno miejsce bo jest tam te wspomniane wycięcie)
4. Trzymając aparat oburącz, tak żeby dół nie zmieniał położenia względem palca wkładasz aparat w dziurę tak żeby regulator niczego nie dotykał, była możliwość kręcenia aparatem, a puszka regulatora nie przeszkadza w wyjęciu bagnetu.
5. Przykręcasz go tak żeby była możliwość przestawienia ręką, ale żeby silnik nie obrócił go samoistnie. Składasz kopułkę i przewody WN i powinien zapalić, a
nawet kąt wyprzedzenia powinien być OK gdy na wał był dobrze ustawiony, a w aparacie zaczynał się otwierać przerywacz i palec wskazywał pierwszy cylinder.

Ze elektronicznym aparatem jest podobnie, tylko odpada przerywacz, i teoretycznie magnes powinien Ci blokować wałek na poszczególnych cylindrach.
Możesz poświęcić kątomierz żeby zrobić se podziałkę kątową i dobrze ustalić znak :D
Koło pasowe poloneza (starsze silniki na łańcuszku ma tylko jeden znak 0 stopni)
Obrazek

C.D.N.
Obrazek

Chętnie pomogę kolegom w sprawach mechanicznych.
forum fiat 125p fiat 125p forum fso 125p forum duży fiat forum polski fiat 125p
Avatar użytkownika
arnold
Moderator, Założyciel Stowarzyszenia Klub125p
 
Posty: 4379
Dołączył(a): 21 lut 2012, o 23:20
Lokalizacja: Gliwice
Ranga: Król Spamu!

Re: Jak włożyć aparat zapłonowy i regulować zapłon.

Postprzez arnold » 7 mar 2012, o 15:07

Drugi sposób to znana wszystkim metoda na żarówkę. Dla zapłonów starego typu!!

Jest to modyfikacja poprzedniego sposobu, która ułatwia wykrycie momentu przeskoku iskry. Teoretycznie powinno niwelować konieczność regulacji zapłonu, wynikająca z drobnych błędów przy wkładaniu aparatu.
Powtarzamy czynności z poprzedniego postu, ale nie ma już ciśnienia na precyzję montażu. Dalej postępujemy tak:
1. Koło pasowe powinno być ustawione na znakach. Poniżej 10 stopni dla 1500. Zawory na pierwszym zamknięte i takie tam.
2. Podłączamy żaróweczkę od złącza na cewce które prowadzi do aparatu i do masy. Dobrze jest sobie przygotować taką oprawkę z żabkami.
3. Poluzowanym aparatem kręcimy w lewo (przeciwnie do wskazówek zegara) tak żeby symulować kierunek obrotu wałka aparatu, szukając momentu w którym zapala się żarówka. Dokręcamy aparat.
Powinien zapalać, a nawet jeździć ;)

"O co mnie chodzi", przy okazji wiadomo co do którego styku przykręca się:
Obrazek

CDN.
Obrazek

Chętnie pomogę kolegom w sprawach mechanicznych.
forum fiat 125p fiat 125p forum fso 125p forum duży fiat forum polski fiat 125p
Avatar użytkownika
arnold
Moderator, Założyciel Stowarzyszenia Klub125p
 
Posty: 4379
Dołączył(a): 21 lut 2012, o 23:20
Lokalizacja: Gliwice
Ranga: Król Spamu!

Re: Jak włożyć aparat zapłonowy i regulować zapłon.

Postprzez arnold » 26 mar 2012, o 23:25

I ciąg dalszy:
Regulacja statycznego kąta wyprzedzenia zapłonu.
Teoria:
Iskra występuje z wyprzedzeniem o jakiś kąt obrotu wału korbowego który brakuje do górnego martwego punktu GPM.
Wymagane jest to dla odpowiedniej ekspansji płomienia w cylindrze.
Kąt za wczesny, pojawiają się stuki. Kąt za późny silnik muli ;) W skrajnych przypadkach wali w gaźnik lub w wydech.
http://www.auto-swiat.pl/1-kat-wyprzedzenia-zaplonu-0
Teorii ciąg dalszy:
Palec rozdzielacza kręci się zgodnie z ruchem wskazówek zegara (Ci co nigdy nie potrafili korzystać z zegara z wskazówkami mówią że kręci się w prawo) i wykonuje jeden obrót, na 2 obroty wału korbowego.
Jeśli poruszamy aparatem zgodnie z obrotem palca to zapłon się opóźnia ( palec jest sprzężony "na stałe" z rozrządem, a kopułka i przerywacz- generator impulsów przesuwają się względem niego) odwrotnie przyspieszamy.

Widz polega na tym żeby trafić te książkowe 10 lub 7,5 stopnia, lub 5 zależy jaki silnik i jaki zapłon jest zastosowany.
Stroboskop niby najlepszy, ale na wyciągniętym łańcuchu powoduje wędrowanie znaku na kole pasowym po całej podziałce kątowej. I z reguły jest tak że po takim ustawianiu i tak mamy marny efekt.


Metoda ustawiania zapłonu (statycznego kąta wyprzedzenia) bez stroboskopu.
1. Zakładam że zapłon jest z grubsza ustawiony (żarówka najbardziej precyzyjna na przerywaczu) lub auto już jeździ od tych 30 lat.
2. Kluczem 17 (najlepiej tym krótkim z fabrycznego zestawu narzędzi) luzujemy śrubę na podstawie tylko tak żeby aparatem szło poruszać z oporem, ale żeby silnik nie obrócił nim podczas pracy. Dla spokoju zaznacz na podstawie i na aparacie jak aparat był ustawiony, na palec nie patrz bo się kręci ;)
3. Rozgrzewamy silnik do temperatury pracy czyli co najmniej te 80 stopni.
4. Opóźniając lub przyspieszając zapłon szukamy najwyższych obrotów biegu jałowego. Gdy znajdziemy to lekko opóźniamy, bo ten punkt będzie zbyt wczesny i regulatory przekroczą odpowiednie wartości w innym zakresie obrotów. Nie dokręcamy aparatu.
6. Przegazowując auto, sprawdzamy jak się wkręca, nie robimy tego super gwałtownie bo gaźnikowce tego nie lubią, a wał z kołem zamachowym swoje ważą. Szybko i płynnie dodajemy gazu i odejmujemy. Uwaga na twarz jak nie ma filtra powietrza ;)

Jedziemy na przejażdżkę. Gdy silnik pod obciążeniem dzwoni to opóźniamy, lub nie zbiera się to na bieżąco szukamy optymalnego ustawienia.
Ogólnie to silniki FSO przy nagłym otwarciu przepustnicy zawsze coś tam pobrzękują. Ale jeśli to jest patologiczne i ma muła to opóźniamy, szkoda silnika bo to właśnie objawy spalania stukowego.
Uwaga: jeśli masz nikłe pojęcie o sprawie to zostaw to w cholerę! Robisz wszystko na własną odpowiedzialność, nie gwarantuję żadnego sukcesu.

W przypadku zmaszczenia sprawy ustaw tak jak było. Jak nie oznaczyłeś to ustaw wał korbowy na znaki i ustaw aparat tak żeby grało.
Obrazek

Chętnie pomogę kolegom w sprawach mechanicznych.
forum fiat 125p fiat 125p forum fso 125p forum duży fiat forum polski fiat 125p
Avatar użytkownika
arnold
Moderator, Założyciel Stowarzyszenia Klub125p
 
Posty: 4379
Dołączył(a): 21 lut 2012, o 23:20
Lokalizacja: Gliwice
Ranga: Król Spamu!

Re: Jak włożyć aparat zapłonowy i regulować zapłon.

Postprzez arnold » 25 mar 2013, o 13:17

Schemat podłączenia zapłonu elektronicznego:

Obrazek

Oraz mała garść informacji ze ksiażki jakie aparaty i jakie cewki dla jakiego silnika.
Obrazek
Obrazek

Wolną wtyczkę przy 3 krotnym złączu w module zapłonowym można i dobrze jest podłączyć dodatkowo do masy, nawet jeśli moduł jest całkowicie metalowy.
Obrazek

Chętnie pomogę kolegom w sprawach mechanicznych.
forum fiat 125p fiat 125p forum fso 125p forum duży fiat forum polski fiat 125p
Avatar użytkownika
arnold
Moderator, Założyciel Stowarzyszenia Klub125p
 
Posty: 4379
Dołączył(a): 21 lut 2012, o 23:20
Lokalizacja: Gliwice
Ranga: Król Spamu!

Regulacja zapłonu.

Postprzez motocyklista1300 » 22 lut 2015, o 14:18

Szukałem na forum ale tematu pokrewnego nie znalazłem.
A więc...
Chodzi o zapłon w silniku 1300. Znalazłem że kąt wyprzedzenia zapłonu dla tego silnika to 12 stopni.
Na pokrywie rozrządu mam trzy znaki. Patrząc od lewej dwa niższe i jeden wyższy. Rozumuje że najwyzszy to zero a dwa poprzednie o 5 i 10 stopni. Wiec 12 uzyskałem rabiac niewielki znak zaraz po 10 stopniach. Ustawiełm na lampie stroboskopowej 12 stopni i podczas prazy na ciepłym silniku i wolnych obrotach tak ustawiłem aparat aby się to pokrywało.
Wcześniej jeszcze wymieniłem przyrywacz i ustawiłem kont rozwarcia styków na 0.5mm. Przerwy na świecach ustawiłem na 0.8 mm.
Czy uważacie że zapłon ten jest ustawiony dobrze?

Pozdrawiam Adam.
Avatar użytkownika
motocyklista1300
Członek Stowarzyszenia Klub125p
 
Posty: 196
Dołączył(a): 9 kwi 2012, o 09:21
Lokalizacja: Katowice

Re: Regulacja zapłonu.

Postprzez arnold » 22 lut 2015, o 14:43

Jak jeździ to gra. Tylko przerwa jest za duża. Nie musiałeś się pytać: Ustawiłem zapłon według dokumentacji czy dobrze zrobiłem? A temat scalę z regulacją.
Obrazek

Chętnie pomogę kolegom w sprawach mechanicznych.
forum fiat 125p fiat 125p forum fso 125p forum duży fiat forum polski fiat 125p
Avatar użytkownika
arnold
Moderator, Założyciel Stowarzyszenia Klub125p
 
Posty: 4379
Dołączył(a): 21 lut 2012, o 23:20
Lokalizacja: Gliwice
Ranga: Król Spamu!

Re: Regulacja zapłonu.

Postprzez maciejowski » 22 lut 2015, o 14:56

przerwy powinny być 0,45 i 0,7. kat ustawiłeś dobrze, pod warunkiem, że z odpiętym regulatorem podciśnieniowym.
Avatar użytkownika
maciejowski
Maruda
 
Posty: 1512
Dołączył(a): 7 maja 2013, o 23:43
Lokalizacja: kraków

Re: Regulacja zapłonu.

Postprzez motocyklista1300 » 22 lut 2015, o 15:05

maciejowski napisał(a):przerwy powinny być 0,45 i 0,7. kat ustawiłeś dobrze, pod warunkiem, że z odpiętym regulatorem podciśnieniowym.


Wielkość przerw będzie miały realny wpływ na prace silnika?
Dlaczego podczas regulacji należy odpinać regulator podciśnieniowy?
Avatar użytkownika
motocyklista1300
Członek Stowarzyszenia Klub125p
 
Posty: 196
Dołączył(a): 9 kwi 2012, o 09:21
Lokalizacja: Katowice

Re: Regulacja zapłonu.

Postprzez arnold » 22 lut 2015, o 15:33

Tak mają realny wpływ.

1. Większa przerwa- krótszy czas zamknięcia obwodu- zmniejszenie energii iskry szczególnie w zakresie wysokich obrotów
2. Przy tak dużej przerwie zużycie powiększające tą przerwę potęguje efekt z pierwszego punktu dużo bardzie zauważalnie (0,02 mm ponad 0,5 jest ponad normą dużo, a 0,02 =0,45 mieści się jeszcze w niej)
3. Dochodzi iskrzenie przerywacza (wyraźne przy większych przerwach) potęguje zużycie czyli efekt drugi
4. Zużycie przerywacza powoduje wzrost wyprzedzenia zapłonu

Jak ustawiam na 0,45 lub 0,4. Daje Ci to margines na te zużycie, a nie sklei się przerywacz.

Mam pytanie w której książce piszą o tym wyprzedzeniu? Bo nie wszędzie o tym piszą i ja jestem za tym żeby tego nie robić.
Obrazek

Chętnie pomogę kolegom w sprawach mechanicznych.
forum fiat 125p fiat 125p forum fso 125p forum duży fiat forum polski fiat 125p
Avatar użytkownika
arnold
Moderator, Założyciel Stowarzyszenia Klub125p
 
Posty: 4379
Dołączył(a): 21 lut 2012, o 23:20
Lokalizacja: Gliwice
Ranga: Król Spamu!

Re: Regulacja zapłonu.

Postprzez motocyklista1300 » 22 lut 2015, o 19:16

arnold napisał(a):Mam pytanie w której książce piszą o tym wyprzedzeniu? Bo nie wszędzie o tym piszą i ja jestem za tym żeby tego nie robić.


Waldemar Zydorek "Dane techniczne i regulacyjne samochodów osobowych" - poradnik montera, diagnosty. WKŁ
Warszawa 1975.

Jesteś za tym żeby tego nie ustawiać? Dlaczego?
Avatar użytkownika
motocyklista1300
Członek Stowarzyszenia Klub125p
 
Posty: 196
Dołączył(a): 9 kwi 2012, o 09:21
Lokalizacja: Katowice

Następna strona

Powrót do SILNIK I OSPRZĘT

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość