Witaj ! Anonimowy

Regulacja luzu zaworowego

Regulacja luzu zaworowego

Postprzez arnold » 10 sty 2013, o 14:13

Krótko opiszemy jak regulować luzy zaworowe.
Teoria:
Wikipedia napisał(a): Luz zaworowy

Nagrzewanie się zaworów w czasie pracy silnika powoduje ich wydłużanie. Na skutek tego zawór może nie zamykać się całkowicie. Również zużycie gniazda zaworowego następuje szybciej, niż krzywki na wałku rozrządu, co może przyczyniać się do utraty szczelności zaworu i spadku mocy silnika.

Utrata szczelności grozi nadtapianiem gniazd zaworowych (a więc zużyciem przylgni zaworowej) oraz grzybka zaworu, ponieważ gorące spaliny przepływając wokół niedomkniętego zaworu powodują nadmierne grzanie się tych elementów.

Aby zapewnić szczelność zaworów przewidziany jest konstrukcyjnie luz zaworowy, w postaci minimalnego odstępu między określonymi elementami w mechanizmie rozrządu. Ten odstęp w zależności od konstrukcji silnika, typu rozrządu, zastosowanych materiałów, zmniejsza się lub zwiększa w miarę wzrostu temperatury pracy silnika. Zbyt mały luz zaworowy (lub jego brak) może powodować nie domykanie się zaworów, natomiast luz nadmierny powoduje spadek mocy, zwiększa hałas pracy silnika, i przyczynia się do nadmiernego zużycia układu rozrządu.


Luz zaworowy według FSO regulujemy na wymiar:
Zawór ssawny: 0,20mm
Zawór wydechowy: 0,25mm

Około 90 roku FSO zmieniło dane regulacyjne na:
ssawny: 0,15
wydechowy: 0,20
Ja osobiście przychylam się do opcji drugiej. Jeśli nie jeździsz na gazie i masz mocno zużyte dźwigienki zaworowe możesz na własną odpowiedzialność zrobić luz na 0,10 i 0,15.

Jak się to robi?
Demontujemy z góry wszystko co nam przeszkadza: filtr powietrza, pokrywę zaworów, uszczelkę.
Osobiście zdejmuję i odkładam na bok kopułkę aparatu zapłonowego i dzięki ustawieniu palca rozdzielacza szybko widzę na którym cylindrze będziemy regulować.

Żeby kręcić silnikiem można robić dwie rzeczy:
1. W polonezie zakładamy klucz 38 na koło pasowe i kręcimy silnikiem w prawo
2. W silniku fiatowskim takie kręcenie jest trudne (zupełny brak miejsca i inne koło pasowe) to podnoszę jedno koło z tyłu daję 4 bieg i nim kręcę.
Metoda z aparatem zapłonowym jest dobra gdy robimy samemu i nikt na nie jest w stanie powiedzieć który cylinder się mija (zaczyna się na nim ssanie) bo drugi z pary będzie ustawiany. Palec rozdzielacza ustawia się wtedy pod stykiem kopułki i widać od razu że jesteśmy w tym miejscu.

We fiacie mamy kolejność zapłonów 1 3 4 2 (napisane jest to na głowicy) Cylindry liczymy od przodu do tyłu (też to jest wybite obok zagłębień na świece). Ja reguluję zawory po kolei. Niektórzy skaczą po innych cylindrach bo po jednym obrocie wału część zaworów jest zamknięta w drugim pozostała. Ale lepiej być skrupulatnym.

No i wreszcie sedno:
Ustawiamy suw sprężania na 1 cylindrze; znaki na kole pokrywają się, palec rozdzielacza pokrywa się ze stykiem 1 cylindra, zawory na 4 cylindrze mijają się (bo 1 i 4 tłok jest u góry), oba zawory na 1 zamknięte (wyczuwalny luz pomiędzy trzonkiem a dźwigienką). Wkładamy szczelinomierz pomiędzy dźwigienkę zaworową, a trzonek zaworu ssącego, jeśli jest luźny lub nie wchodzi w ogóle to regulujemy:
Obrazek
Albo specjalnym kluczem z nasadką 13, albo kluczem 13 jak na powyższym rysunku luzujemy kontrę. Wkręcając śrubę regulacyjną zmniejszamy luz, ewentualnie go powiększamy. Robimy tak żeby szczelinomierz przesuwał się z wyraźnym oporem. Dokręcamy kontrę cały czas analizując czy luz się nie zmienił. Nie ciągnijcie tych śrub na siłę bo to delikatne gwinty (M8x1). Zmieniamy listek i robimy zawór wydechowy.
Po stronie gaźnika zawory są ssące, po stronie wydechu, wydechowe.
Jeśli po włożeniu szczelinomierza luz okazuje się prawidłowy to zostawiamy ten zawór w spokoju.
Taki klucz sobie kupcie za śmieszne pieniądze:
Obrazek
Czynność powtarzamy dla reszty cylindrów. Po kolei dalej 3 4 2 ;)
Dla 3 mijają się zawory 2, a znaki na kole pasowym są po przeciwnej stronie, palec wskazuje na styk 3 cylindra na kopułce..
Dla 4 zachodzi odwrotność dla 1. Znaki się pokrywają
Dla 2 sytuacja jest odwrotna jak w 3 cylindrze. Znaki przesunięte o 180 stopni.

Obrazek
Całość wykonujemy w 2 obrotach wału. Dobrze jest przy okazji wymienić w razie potrzeby uszczelkę pod pokrywą.
Obrazek

Chętnie pomogę kolegom w sprawach mechanicznych.
forum fiat 125p fiat 125p forum fso 125p forum duży fiat forum polski fiat 125p
Avatar użytkownika
arnold
Moderator, Założyciel Stowarzyszenia Klub125p
 
Posty: 4367
Dołączył(a): 21 lut 2012, o 23:20
Lokalizacja: Gliwice
Ranga: Król Spamu!

Re: Regulacja luzu zaworowego

Postprzez bruns » 18 sty 2013, o 19:56

Wszystko super to co napisałeś Tylko należy jeszcze wspomnieć że użycie szczelinomierza jest zasadne gdy dźwigienki zaworowe w punkcie styku z trzonkiem zaworu nie są wyrobione .
Gdy dźwigienka ma wyrobienie w miejscu styku z trzonkiem zaworu a szczelinomierz jest zawsze szerszy od tego wyrobienia to pomiar pomiędzy dźwigienką a trzonkiem da fałszywy wynik . Szczelinomierz oprze się na tej nie wypracowanej powierzchni dźwigienki a trzonkiem zaworu a po środku zostaje dołek .
Teoretycznie :regulacja na 0,2mm , szczelinomierz wchodzi z lekkim oporem , powinno być git , ale wyrobiony dołek w dźwigience np 0,3mm .To w sumie daje nam luz 0,5 mm . Wtedy są pytania , dlaczego klekoczą zawory ? Przecież ustawiłem na szczelinomierz ?
Odp. Wszystko jest tak , tylko nie uwzględniłeś zużycia dźwigienek zaworowych .
P.S. Chciałem tylko uzupełnić temat Kol. arnold'a bo czytałem jego wpisy i widzę ile dobrego robi dla tego forum .
Regulację zużytych klawiatur opisze w innym temacie .
Na pytania techniczne dotyczące 125p odpowiadam wyłącznie na forum .
Avatar użytkownika
bruns
Forumowicz
 
Posty: 1024
Dołączył(a): 31 gru 2012, o 19:14
Lokalizacja: Białystok

Re: Regulacja luzu zaworowego

Postprzez arnold » 18 sty 2013, o 22:18

No ja przez to zastosowałem luz 0,10- 0,15. Ale nie polecam takiego ryzyka. Napisz tutaj.
Obrazek

Chętnie pomogę kolegom w sprawach mechanicznych.
forum fiat 125p fiat 125p forum fso 125p forum duży fiat forum polski fiat 125p
Avatar użytkownika
arnold
Moderator, Założyciel Stowarzyszenia Klub125p
 
Posty: 4367
Dołączył(a): 21 lut 2012, o 23:20
Lokalizacja: Gliwice
Ranga: Król Spamu!

Re: Regulacja luzu zaworowego

Postprzez runio » 19 sty 2013, o 09:46

Ja w takich sytuacjach (a miałem ich niestety większość) ustawiałem na ciepłym silniku i bez luzu (albo minimalny wyczuwalny).
runio
Forumowicz
 
Posty: 128
Dołączył(a): 28 cze 2012, o 13:19
Lokalizacja: Kielce

Re: Regulacja luzu zaworowego

Postprzez Wujo » 19 sty 2013, o 09:48

Zastosować można spokojnie 0,15 , 0,20 w silniku po większym przebiegu gdzie młoteczki są już trochę wyklepane.Jeśli ma się nową klawiaturę to ciasne 0,20 , 0,25.
Avatar użytkownika
Wujo
Forumowicz
 
Posty: 695
Dołączył(a): 21 lut 2012, o 23:20
Lokalizacja: Knurów

Re: Regulacja luzu zaworowego

Postprzez arnold » 19 sty 2013, o 17:29

Dać wystygnąć silnikowi. Dla nowej klawiatury 0,2 0,25 to dużo jest, szczególnie dla współczesnego odbiorcy. Dla gazu jest to bezpieczne ustawienie.
Obrazek

Chętnie pomogę kolegom w sprawach mechanicznych.
forum fiat 125p fiat 125p forum fso 125p forum duży fiat forum polski fiat 125p
Avatar użytkownika
arnold
Moderator, Założyciel Stowarzyszenia Klub125p
 
Posty: 4367
Dołączył(a): 21 lut 2012, o 23:20
Lokalizacja: Gliwice
Ranga: Król Spamu!

Re: Regulacja luzu zaworowego

Postprzez bruns » 19 sty 2013, o 18:32

W nawiązaniu do tematu regulacji luzu zaworowego przy wyrobionych dźwigienkach , gdy tradycyjne użycie szczelinomierza daje fałszywy wynik . Wykorzystuję do tego skok śruby regulacyjnej który wynosi 1mm . Czyli wiadomo pół obrotu to 0,5 mm . 1/4 obr. to 0,25mm itd .
Dalej to już proste . Dokręcam śrubę z wyczuciem na luz "0" i cofam w lewo np.1/10 obrotu , mam luz 0,1 mm . Jak cofnę 2/10 obrotu to będzie luz 0,2mm . Można policzyć sobie w stopniach 1/10 = 36* 2/10 = 72* Itd .
Dokręcając śrubę na "0" trzeba mieć "delikatność" i nie kręcić na siłę aby zauważyć kiedy luz zaworowy się kończy a zaczyna uginać sprężyna zaworowa .
Metoda może mało wyrafinowana ale przy odrobinie praktyki i wyczucia daje bardzo dobre efekty .
Reszta procedury czyli , który zawór , który cylinder to tak samo jak to opisał Kol. arnold kilka pięter wyżej .
Na pytania techniczne dotyczące 125p odpowiadam wyłącznie na forum .
Avatar użytkownika
bruns
Forumowicz
 
Posty: 1024
Dołączył(a): 31 gru 2012, o 19:14
Lokalizacja: Białystok

Re: Regulacja luzu zaworowego

Postprzez arnold » 19 sty 2013, o 21:09

Pomysłowe. Tylko polecamy to doświadczonym. Mniej ten błąd pomiaru bardzo nie zaszkodzi, jeśli zastosujecie te nowsze założenia regulacyjne.

Edit: Nowa ilustracja w pierwszym poście.


Tak wygląda sytuacja jeśli regulujesz w jednym obrocie wału. Patrzeć na kolejność 1342.
Obrazek
Obrazek

Chętnie pomogę kolegom w sprawach mechanicznych.
forum fiat 125p fiat 125p forum fso 125p forum duży fiat forum polski fiat 125p
Avatar użytkownika
arnold
Moderator, Założyciel Stowarzyszenia Klub125p
 
Posty: 4367
Dołączył(a): 21 lut 2012, o 23:20
Lokalizacja: Gliwice
Ranga: Król Spamu!

Re: Regulacja luzu zaworowego

Postprzez bruns » 20 sty 2013, o 22:27

Edit: Nowa ilustracja w pierwszym poście.


Tak wygląda sytuacja jeśli regulujesz w jednym obrocie wału. Patrzeć na kolejność 1342.
Obrazek[/quote]
Arnold , dobre ale ale dla zawodowców , zbyt skomplikowane dla amatorów a takimi jest większość użytkowników tego forum .
Na pytania techniczne dotyczące 125p odpowiadam wyłącznie na forum .
Avatar użytkownika
bruns
Forumowicz
 
Posty: 1024
Dołączył(a): 31 gru 2012, o 19:14
Lokalizacja: Białystok

Re: Regulacja luzu zaworowego

Postprzez OLO » 20 sty 2013, o 22:35

Jak mam wyklepane koniki to je szlifuję na równo i ustawia sie jak na nowych. Po co dorabiacie ideologię?
Avatar użytkownika
OLO
Forumowicz
 
Posty: 1161
Dołączył(a): 31 mar 2012, o 22:03
Lokalizacja: Warszawa

Następna strona

Powrót do SILNIK I OSPRZĘT

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość