Witaj ! Anonimowy

Karetki/Sanitarki historia, służba, anegdoty

we wspólpracy z www.fiat125p.pl

Karetki/Sanitarki historia, służba, anegdoty

Postprzez dominikcompel » 11 lip 2014, o 10:36

Poszukując informacji na temat sanitarek odniosłem wrażenie, że jest ich dość mało i są porozrzucane we wielu miejscach. Dlatego postanowiłem zebrać te, na które natrafiłem w jednym miejscu. Mam nadzieję, że użytkownicy posiadający wiedzę na ten temat znacząco rozwiną i ubogacą ten dział w fakty i anegdoty i powstanie solidna baza wiedzy dotycząca 125p w służbie zdrowia.
Sanitarek nie byłoby jednak, gdyby nie wersja kombi, od której chciałem zacząć (w przypadku, gdy znalezione przeze mnie informacje są nieprawidłowe proszę wskazać to poprawię).

Wersja nadwozia kombi:
Od momentu podpisania umowy licencyjnej z włoskim Fiatem istniała koncepcja produkcji również wersji kombi samochodu. Przysłany w 1968 r. przez Włochów prototyp poddany został testom i analizom, w wyniku których projekt został odrzucony przez kierownictwo FSO. Kombi przygotowano na podstawie modelu 124, co uniemożliwiało stworzenie w oparciu o przekazany projekt sanitarki. Kolejna makieta samochodu została przysłana w 1969 r., a w drugiej połowie roku przesłano dokumentację. Nowy prototyp trafił do Polski w lutym 1970 r. W oparciu o testy wprowadzono szereg zmian. Warto zwrócić uwagę, że włosi odstąpili od produkcji samochodu w wersji nadwozia kombi (produkowano jedynie odmianę kombi samochodu Fiata 124) pomimo, że kombi było poszukiwane na rynkach zagranicznych.
Po raz pierwszy wersja kombi została zaprezentowana podczas 40 Międzynarodowych Targów Poznańskich (fot. 03), które odbyły się w 1971 r. Na 41 MTP w 1972 r. zaprezentowano sześć różnych wersji kombi: PF 125p 1500 kombi (z silnikiem o pojemności 1,5 l), PF 125p 1500 kombi wersja ekonomiczna (z silnikiem o pojemności 1,5 l, uboższe wykończenie), PF 125p 1300 kombi w wersji francuskiej (silnik 1,3 l, tzw. bezpieczna kierownica), PF 125p 1300 kombi w wersji ekonomicznej (silnik 1,3 l, uboższe wykończenie), PF 125p 1500 kombi dostawcze (silnik 1,5 l, jedynie dwa siedzenia – dla kierowcy i pasażera, płaska metalowa podłoga, koło zapasowe montowane we wnętrzu w pozycji stojącej) oraz PF 125p 1500 sanitarka.
W wersji kombi zastosowano wzmocniony wał napędowy, wytrzymalsze zawieszenie oraz szersze koła, co pozwoliło na zwiększenie obciążenia tylniej osi o 135 kg. Wprowadzone zmiany spowodowały, że kombi było cięższe od wersji sedan o 65 kg i dłuższe o 8 mm. Przystosowane było do przewozu 5 osób i 100 kg bagażu (lub kierowca i 370 kg). W celu zwiększenia ładowności wprowadzono również składaną tylną kanapę. W efekcie powstał duży, pojemny, szybki samochód osobowy dostosowany również do przewożenia większej ilości bagażu. Produkcję tej wersji nadwozia rozpoczęto w drugiej połowie 1971 r., a ze względu na niezwykłą atrakcyjność wyprodukowane samochody w pierwszym rzędzie przeznaczane były na eksport. W 1972 r. z taśmy zaczęły zjeżdżać pierwsze sanitarki. Kombi przechodziły te same modernizacje, które wprowadzano w wersji podstawowej.
W 1972 r. przeniesiono produkcję samochodu FSO Syrena do fabryki w Bielsku-Białej, w wyniku czego w zakładzie nr 1 warszawskiej fabryki zaczęto montować 125p jedynie w wersji kombi, pick-up i sanitarka (w zakładzie nr 2 mieściły się pozostałe dwie linie montażowe). Był to jednak zakład o „ograniczonej przepustowości” rzędu ok. 10 tys. tego typu samochodów rocznie. Ilość egzemplarzy tej wersji nie przekraczał 20% łącznej produkcji. Początkowo kombi trafiało do oddziałów Milicji Obywatelskiej oraz Pogotowia Ratunkowego, jednak z czasem wersja dostępna była również dla osób prywatnych (jedynie za dolary). Kombi ceniony był za granicą.
W 1987 r. we Francji oferowano jedynie wersje kombi oraz pick-up. Francuzi docenili kombi za łatwość załadunku, a w Wielkiej Brytanii model ten nie posiadał żadnego konkurenta. W grudniu 1987 r. cena kombi 1.5 z silnikiem Poloneza kosztowała 3250 dolarów amerykańskich.
Wersje użytkowe (kombi, pick-up i sanitarka) w standardzie posiadały komplet lusterek wstecznych (w limuzynach lusterko zewnętrzne po stronie kierowcy staje się obowiązkiem od 1 stycznia 1985 r.). Kombi posiadało okrągłe lusterka zewnętrzne. W listopadzie 1975 r. wprowadzono wycieraczkę i spryskiwacz tylnej szyby w samochodach eksportowanych do Skandynawii, jednak w późniejszym czasie pojawiły się również w 125p kombi przeznaczonych na rynek krajowy. Do sanitarek trafiła na początku lat 80. XX w. Powstały również inne wersje nadwozia: z napędem na 4 koła oraz przedłużonej wersji Jamnik (krótka seria w 1974 r.). W 1991 r. zmontowano nieco ponad 1500 sztuk samych wersji kombi (cywilne, karetki pogotowia, sanitarki lecznictwa otwartego).

Karetka Pogotowia Ratunkowego:
Sanitarka zaprezentowana po raz pierwszy na MTP w 1972 r. została opracowana przez polskich konstruktorów z OBR na bazie wersji kombi (zaprojektowana została przez zespół pod kierownictwem Mariana Koraba). Sanitarka nie posiadała większych zmian konstrukcyjnych (wzmocniony tylny most), a wyróżniały ją dodatkowo częściowo matowe szyby w tylniej części nadwozia, duży wywietrznik dachowy, dodatkowe reflektory przeciwmgielne, dodatkowe sygnały dźwiękowe z przemiennikiem sygnału, lampę sygnalizacyjną pojazdu uprzywilejowanego, znajdujący się na przedniej części dachu. Zmiany względem podstawowej wersji ograniczały się do aranżacji wnętrza. Było ono wyposażona w jedną parę noszy (wysuwanych na platformie) usytuowanych za fotelem kierowcy. Po prawej stronie znajdował się fotel dla lekarza (bądź pielęgniarki). Koło zapasowe umieszczone było w pionie po lewej stronie noszy (dostępne po otwarciu lewych tylnich drzwi). Samochód był przystosowany do przewożenia wyposażenia specjalnego np. butla tlenowa, przenośny aparat tlenowy, walizka z narzędziami lekarskimi, szyny Kremera, deska do usztywnienia kręgosłupa, itp. Była również przystosowana do zainstalowania radiotelefonu.

125p z w pogotowiu ratunkowym:
Obrazek
PF 125p z 1972 r. (zródło: http://www.automobilia.pl/polski-fiat-1 ... tarka.html)

Obrazek
PF 125p z 1972 r. (źródło: http://www.classiccarcatalogue.com/FSO%201972.html)

Pomimo faktu, że nosze były zbyt krótkie, a nadwozie zbyt niskie produkcję karetek na bazie wersji kombi rozpoczęto w 1972 r. Warto wspomnieć, że w momencie wydawania do SPZOZ (Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej) karetki nie posiadały malowania oraz radia, w które to były wyposażane po przydzieleniu do właściwej kolumny transportu sanitarnego (WKTS, RKTS). Sanitarka tak jak pozostałe wersje tego modelu były również udoskonalane. Sanitarka z końca produkcji charakteryzowała się zamontowaną na dachu belką z sygnalizatorami świetlnymi i dźwiękowymi. Z tego co udało mi się zorientować zachowane do dziś egzemplarze karetek pochodzą z ostatnich lat produkcji czyli 1985-1991 (nie wiem czy istnieje starsza sanitarka niż ta z 1985 r., która po przerobieniu była swojego czasu do kupienia w Nowej Soli http://olx.pl/oferta/fiat-125-p-kombi-CID5-ID5drpN.html, o której pisałem już na forum (miał zaszpachlowane w dachu otwory po sygnalizatorze świetlnym (okrągły w przedniej części) oraz wywietrzniku (kwadratowy w tylnej części dachu). Warto również wspomnieć, że w 1975 r. opracowano wersję sanitarki o podniesionym dachu, która jednak nie weszła do produkcji.

prototyp z podniesionym dachem:
Obrazek
(źródło: http://www.motoshowminatura.fora.pl/gad ... 0-270.html)

Obrazek
(źródło: http://www.collra.com/groups/frimarken-mynt/vykort)

Obrazek
(źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Polski_Fiat_125p)
Obrazek
finałowa scena z filmu „Przepraszam, czy tu biją?” z 1976 r. (reż M. Piwowski)

Obrazek
inny prototyp (źródło: http://oldtimery.com/index.php?option=c ... Itemid=781)

Sanitarka Lecznictwa Otwartego:
Od 1976 r. produkowano również wersje przeznaczone dla tzw. „Lecznictwa Otwartego” (LO), które służyły do leczenia chorych w placówkach otwartych (ambulatoriach i przychodniach). Podobnie jak w przypadku karetek wersje LO produkowano dla kolumny transportu, sanepidu lub użytkowano jako zwykłe transportówki. Różniły się znacząco od wersji przeznaczonych do pogotowia ratunkowego. Z zewnątrz podstawową różnicą był brak sygnalizatorów, brak wywietrznika oraz mlecznych szyb. Wnętrze znacznie bardziej przypominało wersję cywilną niż karetkę. Z tyłu w miejscu noszy i fotela sanitariusza znajdowała się dzielona kanapa, a sama tapicerka wykonana była z brązowego, a nie turkusowego skaju.
W końcu kwietnia 1987 r. miała miejsce uroczystość przekazania trzech samochodów FSO 125p 1500 w wersji kombi dla Lecznictwa Otwartego Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi. Dar załogi warszawskiej fabryki pochodził z ponadplanowej produkcji. Jeżeli chodzi o zachowane do dziś egzemplarze to pozostała ich niewielka ilość i chyba wszystkie zostały odkupione i przerobione na cywilne. Podobnie jak w przypadku karetek zachowane egzemplarze pochodzą z ostatnich lat produkcji. Jeżeli chodzi o najstarszy egzemplarz to chyba jest to 1987 r., który można kupić: http://olx.pl/oferta/fiat-125-sanitarka ... caf3c6604d

125p w lecznictwie otwartym:
Obrazek
FSO 125p sanitarka w służbie WKTS w Warszawie w 1980 r.(źródło: http://www.audiovis.nac.gov.pl/haslo/325:6/)

Obrazek
FSO 125p sanitarka w służbie RKTS w Mogilnie (źródło: http://www.muzeumratownictwa.pl/stara/page/6/)

Obrazek
FSO 125p sanitarka z Lublina (źródło: http://www.muzeumratownictwa.pl/stara/page/6/)

O ile w przypadku karetek wiele jest znanych w pełni odrestaurowanych egzemplarzy (w tym dwie na naszym forum: viewtopic.php?f=3&t=3224&hilit=karetka oraz viewtopic.php?f=3&t=3212&p=44420&hilit=sanitarka#p44420, tak w przypadku sanitarki lecznictwa otwartego nie słyszałem, żeby ktoś mógł pochwalić się takim egzemplarzem. Także palma pierwszeństwa czeka na pierwszego śmiałka!

Jeszcze raz zapraszam do dzielenia się wiedzą na temat 125p w służbach medycznych. Problem wydaje się ogromny i złożony, a znanych powszechnie faktów wciąż „jak na lekarstwo”
Zapraszam na profil: Karetki/Sanitarki 125p na facebooku oraz do dzielenia się wiedzą i zdjęciami na ich temat na mail: sanitarny125p@gmail.com
Avatar użytkownika
dominikcompel
Forumowicz
 
Posty: 221
Dołączył(a): 7 kwi 2014, o 12:03
Lokalizacja: Nowa Sól

Re: Karetki/Sanitarki historia, służba, anegdoty

Postprzez bing17 » 11 lip 2014, o 10:51

Mógłbyś rozwinąć swoją myśl na temat wzmocnionych mostów w Karetkach ? Co oznacza to pojęcie ? Bo wzmocniony wał napędowy to z tego co pamiętam był po prostu grubszy, niczym innym się nie różnił.
Avatar użytkownika
bing17
Forumowicz
 
Posty: 2942
Dołączył(a): 28 lut 2012, o 16:25
Lokalizacja: Łódź-Ruda.

Re: Karetki/Sanitarki historia, służba, anegdoty

Postprzez piotrwiewiora » 13 lip 2014, o 23:13

Uff Dominik napracowałeś sie, trzeba by kilka rzeczy wyjaśnić, przede wszystkim podwyższona wersja która pokazujesz to produkcyjna wersja Cimos z Jugosławii , później polska podwyższona karetka, których wyprodukowano w 1975 całą serię, a nie tylko prototyp. Może Pablo będzie miał siłę wdawać się w szczegóły, ja chwilowo nie.
Avatar użytkownika
piotrwiewiora
HONOROWY CZŁONEK STOWARZYSZENIA KLUB 125P
 
Posty: 311
Dołączył(a): 29 lut 2012, o 00:28
Lokalizacja: Piotrków/Łódź

Re: Karetki/Sanitarki historia, służba, anegdoty

Postprzez PABLO » 21 sie 2014, o 14:00

Pewnie się pochwalę...
http://olx.pl/oferta/fiat-125-sanitarka ... caf3c6604d
bo to moja sanitarka LO :lol:
Kolekcja : "Pojazdy MILICJI OBYWATELSKIEJ 1944-1990"
POLSKI FIAT 125p 1300 MILICJA
FSO 125p KOMBI MILICJA
MZ ES250/2 TROPHY MILICJA
MZ TS250/1 MILICJA
MZ ETZ 250 MILICJA
MZ ETZ 251e MILICJA
FSO 125 POGOTOWIE RATUNKOWE
PABLO
Forumowicz
 
Posty: 363
Dołączył(a): 26 paź 2012, o 09:01
Lokalizacja: Łódź

Re: Karetki/Sanitarki historia, służba, anegdoty

Postprzez Lampart » 21 sie 2014, o 14:31

Pablo, jakos nigdy nie przepadałem za kombiakami ale jak popatrzyłem na Twoje fotki- jestem bardzo miło zaskoczony, gdybym miał wolne 5 koła chyba bym ją brał:)
STOP forumowym napinaczom
Avatar użytkownika
Lampart
Forumowicz
 
Posty: 1729
Dołączył(a): 5 mar 2012, o 17:41
Lokalizacja: warszawa/legionowo

Re: Karetki/Sanitarki historia, służba, anegdoty

Postprzez PABLO » 23 sie 2014, o 09:40

Wstawiam fotkę sanitarki LO z łódzkiej WSPR.Samochód rocznik 1987.Zdjęcie wykonano ok 1990 roku.
Malowanie oryginalne,widoczny numer ewidencyjny na prawym przednim błotniku.
Obrazek
i
Obrazek
Napis :Wojewódzka Kolumna Transportu Sanitarnego w Łodzi jest namalowany od szablonu.Żółty krzyż na czerwonym tle jest naklejką.Zwraca uwagę przerwa pomiędzy krzyżem i okręgiem,przez co prześwituje lakier samochodu.
Postaram się również wkleić fotki oryginalnych nalepek ,które otrzymałem od kierowcy prezentowanej na fotce sanitarki.
Kolekcja : "Pojazdy MILICJI OBYWATELSKIEJ 1944-1990"
POLSKI FIAT 125p 1300 MILICJA
FSO 125p KOMBI MILICJA
MZ ES250/2 TROPHY MILICJA
MZ TS250/1 MILICJA
MZ ETZ 250 MILICJA
MZ ETZ 251e MILICJA
FSO 125 POGOTOWIE RATUNKOWE
PABLO
Forumowicz
 
Posty: 363
Dołączył(a): 26 paź 2012, o 09:01
Lokalizacja: Łódź

Re: Karetki/Sanitarki historia, służba, anegdoty

Postprzez dominikcompel » 27 sie 2014, o 11:06

piotrwiewiora napisał(a):trzeba by kilka rzeczy wyjaśnić, przede wszystkim podwyższona wersja która pokazujesz to produkcyjna wersja Cimos z Jugosławii , później polska podwyższona karetka, których wyprodukowano w 1975 całą serię, a nie tylko prototyp.


bing17 napisał(a):Mógłbyś rozwinąć swoją myśl na temat wzmocnionych mostów w Karetkach ? Co oznacza to pojęcie ? Bo wzmocniony wał napędowy to z tego co pamiętam był po prostu grubszy, niczym innym się nie różnił.


Dziękuję za sprostowania, spodziewam się, że będzie kilka nieścisłości. Jest jeszcze wiele kwestii, o które warto rozszerzyć opis. Na początek pozwoliłem sobie rozbić napisany teks na podpunkty, aby łatwiej było się do niego odnosić i uzupełniać (Jednocześnie mam pytanie do administratorów: Czy możliwe jest, aby po opracowaniu szerszego opisu dotyczącego wersji kombi, po weryfikacji jego treści, w przyszłości zamienić pierwszy post, aby był zebraniem wiedzy w pigułce i nie trzeba było przeglądać całego wątku, aby pozbierać informacje na temat karetek i sanitarek? Myślę, ze byłoby to duże ułatwienie).

1. Wersja nadwozia kombi
1.1 Okoliczności powstania

Od momentu podpisania umowy licencyjnej z włoskim Fiatem istniała koncepcja produkcji również wersji kombi samochodu. Przysłany w 1968 r. przez Włochów prototyp poddany został testom i analizom, w wyniku których projekt został odrzucony przez kierownictwo FSO. Kombi przygotowano na podstawie modelu 124, co uniemożliwiało stworzenie w oparciu o przekazany projekt sanitarki. Makieta kolejnego samochodu została przysłana w 1969 r., a w drugiej połowie roku przesłano dokumentację. Nowy prototyp trafił do Polski w lutym 1970 r. W oparciu o testy wprowadzono szereg zmian. Warto zwrócić uwagę, że włosi odstąpili od produkcji samochodu w wersji nadwozia kombi (produkowano jedynie odmianę kombi samochodu Fiata 124) pomimo, że kombi było poszukiwane na rynkach zagranicznych.

1.2 Debiut
Po raz pierwszy wersja kombi została zaprezentowana podczas 40 Międzynarodowych Targów Poznańskich (fot. 03), które odbyły się w 1971 r. Na 41 MTP w 1972 r. zaprezentowano sześć różnych wersji kombi: PF 125p 1500 kombi (z silnikiem o pojemności 1,5 l), PF 125p 1500 kombi wersja ekonomiczna (z silnikiem o pojemności 1,5 l, uboższe wykończenie), PF 125p 1300 kombi w wersji francuskiej (silnik 1,3 l, tzw. bezpieczna kierownica), PF 125p 1300 kombi w wersji ekonomicznej (silnik 1,3 l, uboższe wykończenie), PF 125p 1500 kombi dostawcze (silnik 1,5 l, jedynie dwa siedzenia – dla kierowcy i pasażera, płaska metalowa podłoga, koło zapasowe montowane we wnętrzu w pozycji stojącej) oraz PF 125p 1500 sanitarka.

1.3 Różnice konstrukcyjne
W wersji kombi zastosowano wzmocniony wał napędowy, wytrzymalsze zawieszenie oraz szersze koła, co pozwoliło na zwiększenie obciążenia tylniej osi o 135 kg. Wprowadzone zmiany spowodowały, że kombi było cięższe od wersji sedan o 65 kg i dłuższe o 80 mm. Przystosowane było do przewozu 5 osób i 100 kg bagażu (lub kierowca i 370 kg). W celu zwiększenia ładowności wprowadzono również składaną tylną kanapę. W efekcie powstał duży, pojemny, szybki samochód osobowy dostosowany również do przewożenia większej ilości bagażu. Produkcję tej wersji nadwozia rozpoczęto w drugiej połowie 1971 r., a ze względu na niezwykłą atrakcyjność wyprodukowane samochody w pierwszym rzędzie przeznaczane były na eksport. W 1972 r. z taśmy zaczęły zjeżdżać pierwsze sanitarki. Kombi przechodziły te same modernizacje, które wprowadzano w wersji podstawowej.

1.4 Produkcja
W 1972 r. przeniesiono produkcję samochodu FSO Syrena do fabryki w Bielsku-Białej, w wyniku czego w zakładzie nr 1 warszawskiej fabryki zaczęto montować 125p jedynie w wersji kombi, pick-up i sanitarka (w zakładzie nr 2 mieściły się pozostałe dwie linie montażowe). Był to jednak zakład o „ograniczonej przepustowości” rzędu ok. 10 tys. tego typu samochodów rocznie. Ilość egzemplarzy tej wersji nie przekraczał 20% łącznej produkcji. Początkowo kombi trafiało do oddziałów Milicji Obywatelskiej oraz Pogotowia Ratunkowego, jednak z czasem wersja dostępna była również dla osób prywatnych (jedynie za dolary). W 1991 r. zmontowano nieco ponad 1500 sztuk samych wersji kombi (cywilne, karetki pogotowia, sanitarki lecznictwa otwartego).

1.5 Lusterka i tylna wycieraczka
Wersje użytkowe (kombi, pick-up i sanitarka) w standardzie posiadały komplet lusterek wstecznych (w limuzynach lusterko zewnętrzne po stronie kierowcy staje się obowiązkiem od 1 stycznia 1985 r.). Kombi posiadało okrągłe lusterka zewnętrzne. W listopadzie 1975 r. wprowadzono wycieraczkę i spryskiwacz tylnej szyby w samochodach eksportowanych do Skandynawii, jednak w późniejszym czasie pojawiły się również w 125p kombi przeznaczonych na rynek krajowy. Do sanitarek trafiła na początku lat 80. XX w.

1.6 Eksport
Kombi ceniony był za granicą. W 1987 r. we Francji oferowano jedynie wersje kombi oraz pick-up. Francuzi docenili kombi za łatwość załadunku, a w Wielkiej Brytanii model ten nie posiadał żadnego konkurenta. W grudniu 1987 r. cena kombi 1.5 z silnikiem Poloneza kosztowała 3250 dolarów amerykańskich.

2. Karetka Pogotowia Ratunkowego
2.1 Powstanie i modernizacje

Sanitarka zaprezentowana po raz pierwszy na MTP w 1972 r. została opracowana przez polskich konstruktorów z OBR (Ośrodek Badawczo-Rozwojowy) na bazie wersji kombi (zaprojektowana została przez zespół pod kierownictwem Mariana Koraba). Produkowane dla potrzeb pogotowia samochody przechodziły te same modernizacje, co wersja podstawowa (m.in. w 1973 r. pojawia się plastikowa atrapa, kasetonowe klamki; w 1975 r. wprowadzono nową atrapę, szersze kierunkowskazy, zrezygnowano z okrągłych bocznych, zrezygnowano z zderzaków z kłami na rzecz gumowanych, wprowadzono nową deskę rozdzielczą, w 1980 r. zrezygnowano z chromowanych ramek świateł pozycyjnych; w 1983 r. znaczek FSO; w 1984 r. pojawiają się kierunkowskazy boczne i czarne kołpaki; w 1987 r. zrezygnowano ze srebrnych klinów szyb; w 1988 r. okrągłe zegary). Na początku lat 80. pojawiła się wycieraczka i spryskiwacz tylnej szyby.

2.2 Wygląd zewnętrzny

Sanitarkę wyróżniały częściowo matowe szyby w tylniej części nadwozia, duży wywietrznik dachowy, dodatkowe reflektory przeciwmgielne, dodatkowe sygnały dźwiękowe z przemiennikiem sygnału, lampę sygnalizacyjną pojazdu uprzywilejowanego, znajdujący się na przedniej części dachu. Karetki pogotowia ratunkowego fabrycznie malowano w kolorze kości słoniowej, a w 1991 r. z fabryki wyjeżdżały pomalowane w kolorze białym. Pomimo faktu, że nosze były zbyt krótkie, a nadwozie zbyt niskie produkcję karetek na bazie wersji kombi rozpoczęto w 1972 r. Sanitarka z końca produkcji charakteryzowała się zamontowaną na dachu belką z sygnalizatorami świetlnymi i dźwiękowymi (wprowadzona pomiędzy 1980 a 1986 r.).

2.3 Malowanie
Warto wspomnieć, że w momencie wydawania do SPZOZ (Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej) karetki nie posiadały malowania oraz radia, w które to były wyposażane po przydzieleniu do właściwej kolumny transportu sanitarnego (WKTS, RKTS). W związku z tym stosowano kilka wariantów malowania, które zmieniały się również na przestrzeni lat.

2.4 Wnętrze
Podstawową różnicą był fakt, że w miejscu tylnej kanapy znajdowała się jedna para noszy (wysuwanych na platformie) usytuowanych za fotelem kierowcy. Po prawej stronie znajdował się fotel dla lekarza (bądź pielęgniarki). Koło zapasowe umieszczone było w pionie po lewej stronie noszy (dostępne po otwarciu lewych tylnich drzwi). Tapicerka była w kolorze turkusowym. Samochód był przystosowany do przewożenia wyposażenia specjalnego np. butla tlenowa, przenośny aparat tlenowy, walizka z narzędziami lekarskimi, szyny Kremera, deska do usztywnienia kręgosłupa, itp. Była również przystosowana do zainstalowania radiotelefonu.

2.5 Zachowane egzemplarze
Z tego co udało mi się zorientować zachowane do dziś egzemplarze karetek pochodzą z ostatnich lat produkcji czyli 1985-1991 (nie wiem czy istnieje starsza sanitarka niż ta z 1985 r., która po przerobieniu była swojego czasu do kupienia w Nowej Soli http://olx.pl/oferta/fiat-125-p-kombi-CID5-ID5drpN.html, o której pisałem już na forum (miał zaszpachlowane w dachu otwory po sygnalizatorze świetlnym (okrągły w przedniej części) oraz wywietrzniku (kwadratowy w tylnej części dachu). Miał też inny wyglad konsoli niż późniejsze sanitarki:
Obrazek

Z tego samego roku pochodzi karetka, która 2 lata temu była na sprzedaż: http://archiwumallegro.com.pl/fiat+125+ ... 54765.html, była w zasadzie kompletna. Natrafiłem również na egzemplarz z roku 1986, który tez jest na sprzedaż (został on przerobiony na samochód cywilny) http://olx.pl/oferta/duzy-fiat-125p-kom ... 1fabedd08f

2.6 Ciekawostki
Warto również wspomnieć, że w 1975 r. opracowano wersję sanitarki o podniesionym dachu, której wyprodukowano całą serię.
Obrazek
Obrazek
Natomiast w Jugosławii na podstawie 125p kombi opracowano karetkę z podniesionym dachem o nazwie Cimos Zastava 125p Sanitet.
Obrazek
Obrazek

3. Sanitarka Lecznictwa Otwartego:
2.1 Powstanie i modernizacje

Od 1976 r. produkowano również wersje przeznaczone dla tzw. „Lecznictwa Otwartego” (LO), które służyły do leczenia chorych w placówkach otwartych (ambulatoriach i przychodniach). Podobnie jak w przypadku karetek wersje LO produkowano dla kolumny transportu, sanepidu lub użytkowano je jako zwykłe transportówki. Również te sanitarki przechodziły przez kolejne modernizacje podstawowej wersji.

2.2 Wygląd zewnętrzny
Sanitarki różniły się znacząco od wersji przeznaczonych do pogotowia ratunkowego. Z zewnątrz podstawową różnicą był brak sygnalizatorów, brak wywietrznika oraz mlecznych szyb.

2.3 Malowanie
Również sanitarki lecznictwa otwartego swoje malowanie otrzymywały po przydzieleniu do właściwej kolumny transportu sanitarnego (WKTS, RKTS). Podobnie również stosowano kilka sposobów ich oznakowania.

2.4 Wnętrze
Wnętrze znacznie bardziej przypominało wersję cywilną niż karetkę. Z tyłu w miejscu noszy i fotela sanitariusza znajdowała się dzielona kanapa, a sama tapicerka wykonana była z brązowego, a nie turkusowego skaju.

2.5 Zachowane egzemplarze
Jeżeli chodzi o zachowane do dziś egzemplarze to pozostała ich niewielka ilość i chyba wszystkie zostały odkupione i przerobione na cywilne. Podobnie jak w przypadku karetek zachowane egzemplarze pochodzą z ostatnich lat produkcji. Jeżeli chodzi o najstarszy egzemplarz to chyba jest to 1987 r., który można kupić: http://olx.pl/oferta/fiat-125-sanitarka ... caf3c6604d

2.6 Ciekawostki
W końcu kwietnia 1987 r. miała miejsce uroczystość przekazania trzech samochodów FSO 125p 1500 w wersji kombi dla Lecznictwa Otwartego Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi. Dar załogi warszawskiej fabryki pochodził z ponadplanowej produkcji.


Ciekawą kwestią, na którą natrafiłem w przypadku karetek pogotowia jest lokalizacja koła zapasowego. W modelu z roku 1972, należącego do Poznańskiej WKTS widać, że koło znajduje się na wysokości tylnych drzwi w specjalnej obudowie. Było to spowodowane kolizją z prowadnicą do noszy. Ok. 1985 r. były zdaje się montowane również w pionie w przestrzeni ładunkowej. Z kolei ok. 1989 r. znajdują się już pod podłogą bagażnika. Można prosić o uszczegółowienie tej kwestii?
Obrazek

W stosunku do sanitarek lecznictwa otwartego zastanawia mnie kwestia belki z sygnałami. Teoretycznie sanitarki te jej nie miały. Natomiast natrafiłem na zdjęcia samochodów, które wygladają na sanitarki LO (nie mają matowych szyb oraz wywietrzników na dachu, występuje dzielona, brązowa kanapa), które posiadają belkę na dachu (wszystkie wyprodukowane po 1984 r.). Z tego co widać nie mają również dziury na kabel pomiędzy drzwiami.
Obrazek
Obrazek
(ten po lewej na zdjęciu powyżej)
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Kolejną wartą wyjaśnienia kwestią jest kwestia sanitarki LO wersji sedan. Może jest to coś jednak innego?
http://allegro.pl/lomza-samochod-fiat-1 ... 85936.html
Obrazek
Zapraszam na profil: Karetki/Sanitarki 125p na facebooku oraz do dzielenia się wiedzą i zdjęciami na ich temat na mail: sanitarny125p@gmail.com
Avatar użytkownika
dominikcompel
Forumowicz
 
Posty: 221
Dołączył(a): 7 kwi 2014, o 12:03
Lokalizacja: Nowa Sól

Re: Karetki/Sanitarki historia, służba, anegdoty

Postprzez arnold » 27 sie 2014, o 11:30

Wyślesz któremuś z nas gotowy kod postu, a my przeszczepimy to w miejsce pierwszego postu.
Obrazek

Chętnie pomogę kolegom w sprawach mechanicznych.
forum fiat 125p fiat 125p forum fso 125p forum duży fiat forum polski fiat 125p
Avatar użytkownika
arnold
Moderator, Założyciel Stowarzyszenia Klub125p
 
Posty: 4407
Dołączył(a): 21 lut 2012, o 23:20
Lokalizacja: Gliwice
Ranga: Król Spamu!

Re: Karetki/Sanitarki historia, służba, anegdoty

Postprzez PABLO » 28 sie 2014, o 13:24

piotrwiewiora napisał(a):Uff Dominik napracowałeś sie, trzeba by kilka rzeczy wyjaśnić, przede wszystkim podwyższona wersja która pokazujesz to produkcyjna wersja Cimos z Jugosławii , później polska podwyższona karetka, których wyprodukowano w 1975 całą serię, a nie tylko prototyp. Może Pablo będzie miał siłę wdawać się w szczegóły, ja chwilowo nie.

Poczekam,aż wykorzystasz materiały ode mnie ;)
Kolekcja : "Pojazdy MILICJI OBYWATELSKIEJ 1944-1990"
POLSKI FIAT 125p 1300 MILICJA
FSO 125p KOMBI MILICJA
MZ ES250/2 TROPHY MILICJA
MZ TS250/1 MILICJA
MZ ETZ 250 MILICJA
MZ ETZ 251e MILICJA
FSO 125 POGOTOWIE RATUNKOWE
PABLO
Forumowicz
 
Posty: 363
Dołączył(a): 26 paź 2012, o 09:01
Lokalizacja: Łódź

Re: Karetki/Sanitarki historia, służba, anegdoty

Postprzez dominikcompel » 16 wrz 2014, o 08:12

Znów muszę zrewidować swoje poglądy na temat najstarszych zachowanych (niezależnie od stanu) karetek pogotowia (pewnie nie po raz ostatni). Przedstawiam top 5:

1. Rok 1982 - nieznana miejscowość - sprzedany na allegro, może ktoś wie co się z nim dalej działo/obecnie dzieje?
Niestety z znalezionego linku nie wynika zbyt wiele w kwestii jego stanu zachowania oraz wnętrza.
http://www.automobilia.pl/aukcje/strona ... 94780.html
Obrazek

2. Rok 1985 - Nowa Sól - wystawiony (chyba tylko jeden raz) na tablica.pl, ostatecznie nie wiem czy został sprzedany i jaki jest jego obecny los.
Egzemplarz przemalowany, wymienione mleczne szyby, zmienione całe wnętrze (czarna tapicerka, boczki), dużo przeróbek, korozja itp.
http://olx.pl/oferta/fiat-125-p-kombi-CID5-ID5drpN.html
Obrazek

3. Rok 1985 - Nysa - sprzedawany na allegro w 2012 r., los obecny nieznany.
Egzemplarz mozna uznać za raczej kompletny. Zdjęcia nie zdradzają jednak szczegółów
http://archiwumallegro.com.pl/fiat+125+ ... 54765.html
Obrazek

4. Rok 1986 - Jelenia Góra - wystawiony (wielokrotnie) na tablica.pl, nie wiem czy udało się go w końcu sprzedać i co się z nim obecnie dzieje.
Egzemplarz zdekompletowany, wymienione mleczne szyby, przerobione wnętrze (wstawiona kanapa, czarne boczki), zachowane przednie turkusowe fotele (słaby stan)
http://www.google.pl/imgres?imgurl=http ... =0&ndsp=19
Obrazek

5. Rok 1986 - Szczecin - obecnie dostępny na tablica.pl
Egzemplarz przemalowany, wymienione mleczne szyby, nieznany stan zachowania oryginalnego wnętrza
http://olx.pl/oferta/duzy-fiat-125p-kom ... 1fabedd08f
Obrazek

Może ktoś zna starsze egzemplarze, albo wie co się dzieje z powyższymi?
Zapraszam na profil: Karetki/Sanitarki 125p na facebooku oraz do dzielenia się wiedzą i zdjęciami na ich temat na mail: sanitarny125p@gmail.com
Avatar użytkownika
dominikcompel
Forumowicz
 
Posty: 221
Dołączył(a): 7 kwi 2014, o 12:03
Lokalizacja: Nowa Sól

Następna strona

Powrót do Historia, Fakty, Dane techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość