Witaj ! Anonimowy

Fiat 125p GTJ i pochodne

we wspólpracy z www.fiat125p.pl

Fiat 125p GTJ i pochodne

Postprzez IMPORT » 26 lut 2012, o 01:07

Olo
PostWysłany: Wto Gru 02, 2008 1:35 am Temat postu: Duży fiat o mocy 195 KM!
Duży fiat o mocy 195 KM!


Sukcesy w rywalizacji grupowej i w rajdach samochodowych o mistrzostwo świata na początku lat 70. sprawiły, że Dział Sportu FSO zapragnął laurów na torach wyścigowych.

Chciano zbudować samochód, który mógłby rywalizować o mistrzostwo Polski.

Pierwszą próbę stworzenia takiego pojazdu podjęto w 1975 r. Powstał wówczas prototyp Polskiego Fiata 125p 1.8 16V. Sercem tego pojazdu był 195-konny, 16-zaworowy silnik zapożyczony z Fiata 124 Abarth. Napędzany nim PF 125p osiągał prędkość 230 km/h. Aby auto nie pofrunęło przy tej prędkości, nadwozie wyposażono w przedni spoiler zastępujący zderzak i duży statecznik z tyłu oraz koła z oponami 235/60R13. Nadwozie pomalowano na biało-czerwono, a na masce i na tylnym stateczniku umieszczono napis "Polski Fiat".

W 1971 roku w FSO, w strukturach Ośrodka Badawczo-Rozwojowego, powstał Dział Sportu.

Dwa lata później żerański bolid zmodernizowano, dając mu nowe zawieszenie Uniball, dzięki czemu nadwozie było osadzone niżej, co poprawiało stateczność. Pojazd postawiono na kołach z niskoprofilowym ogumieniem: z przodu 225/50R15, z tyłu 255/45R15.

Tak się zdarzyło, że w 1977 r. kierowca dyrektora FSO, Jerzego Bieleckiego, miał wypadek. Rozbił dyrektorskiego Fiata 130. Auto było do kasacji, bo nadwozie owinęło się wokół drzewa, ale silnik ocalał, więc zamontowano go do drugiej wyścigówki. Tak powstał PF 125p z silnikiem 3.2 o mocy 170 KM. Silnik można było jeszcze podrasować, ale nie skorzystano z tej możliwości.

W 1978 r. powstał kolejny prototyp, PF 125p 2000 GTI. Ten z kolei miał 112-konny silnik, który powstał w firmie Abarth dla Lancii Bety, a Fiat montował go w swoich autach od 1977 r. To były ostatnie próby "uwyścigowienia" Polskiego Fiata 125p. Od 1978 roku Dział Sportu zaczął powoli przesiadać się na Polonezy.

Artykuł z MOTORu.
Autor Zbigniew D. Skoczek

Obrazek
Obrazek
Obrazek



.
WPT
PostWysłany: Wto Gru 02, 2008 5:11 pm Temat postu:
Ciekawy artykuł, tylko mi zdjęcie nie działa ;/

.
Olo
PostWysłany: Sro Gru 03, 2008 12:32 am Temat postu:
WPT napisał:
Ciekawy artykuł, tylko mi zdjęcie nie działa ;/


Niewiem czym to jest spowodowane, ale mi również raz działa, raz nie...

link alternatywny

http://olo694.wrzuta.pl/obraz/aiBY4mXmhm/

POZDRO!

.
Olo
PostWysłany: Czw Lip 16, 2009 9:49 pm Temat postu:
Obrazek
.
rocker
PostWysłany: Czw Lip 16, 2009 9:57 pm Temat postu:
hehe, bardzo fajny artykuł, bardzo fajne auto Very HappyVery Happy
no i przede wszystkim BOSKIE wręcz koła Razz
jak rozumiem, do dziś nic nie ocalało po nich ???????

.
Olo

PostWysłany: Czw Lip 16, 2009 10:02 pm Temat postu:
Wiesz, legendy ludowe donoszą, że jeden stoi u Mietka w szopie, drugi wozi marchewkę na Bronisze, ze dwa rozbił Tikej. Inne legendy donoszą, że po próbach auto rozebrano i wysłano do Moskwy, bo tak sobie życzył ruski szefu. A jeszcze inne....
To było dawno temu i tak na prawdę, nikt dziś już do tego nie dojdzie. Nawet gdyby na alledrogo.pl się jakiś pojawił "z ciekawą historią" to tak naprawdę nie będzie wiadomo, czy to oryginał czy replika....

.
Pablo 92

PostWysłany: Czw Lip 16, 2009 11:37 pm Temat postu:
zajebiaszczo mi się podoba ten przedni spoiler Smile chyba sobię taki sprawie

.
Olo

PostWysłany: Pią Lip 17, 2009 8:14 pm Temat postu:
Obrazek

Znalazłem podobny wątek w starych postach i połączyłem. Marcin125p


.
Fiodor

PostWysłany: Sro Wrz 28, 2011 7:31 pm Temat postu: Fiat 125p GTJ i pochodne
Zwracam się do Was o pomoc Very Happy Myślę, że nie tylko ja jestem zakręcony na tym punkcie. Chciałbym, abyście pomogli mi (a także wielu innym potencjalnych warioatom) zgromadzić wszelkie zdjęcia, informacje na temat Fiata 125 GTJ zrobionego za czasów Jaroszewicza (w 1977r).
To co wiem, pierwotnie był dwie wersje, jedna z silnikiem o poj. 1840ccm 16V i mocy 190KM, druga z silnikiem o poj. 3238ccm V6 o mocy 170KM.

Pozwoliłem sobie skopiować ten tekst z innej strony:

"Produkcja : 1977r. Silnik : Wersja I (1840cm, 16V, 190KM) Wersja II (V6 3238cm, 170KM). Oba prototypy powstały na bazie seryjnych Polskich Fiatów 125p. Przy ich budowie wykorzystano wszystkie doświadczenia jakie zebrano w trakcie dotychczasowych startów zespołu fabrycznego, zarówno w rajdach jak i wyścigach. Pojazdy wyścigowe o których tu mowa różnią się zasadniczo jednostkami napędowymi i modyfikacjami zawieszeń.
Jeden wyposażony jest w silnik o pojemności 1840ccm, a drugi w sześciocylindrowy, widlasty silnik o pojemności 3238ccm, stosowany w Fiacie 130. Jeśli chodzi o prototyp wyposażony w mniejszy silnik to nowością jest zastosowanie w przednim zawieszeniu połączeń sztywnych systemu "Uniball" ( łączniki działające na zasadzie łożysk, które stosuje się w miejsce wszystkich połączeń gumowych). W zawieszeniu tylnym jednego z prototypów zastosowano system zmodyfikowanych stabilizatorów typu "anhard" dla jeszcze większego usztywnienia pojazdu.

Dane techniczne , model pierwszy:
Silnik szesnastozaworowy, czterocylindrowy o pojemności 1840cm o mocy 190KM
Skrzynia biegów 5-cio stopniowa z bezpośrednim przełożeniem 5-go biegu bez synchronizacji o zębach prostych
Tylny most o przełożeniu 4:1 nowego typu z mechanizmem różnicowym, o zwiększonym współczynniku tarcia
Zawieszenie z systemem "Uniball" , obniżone, z tyłu system zmodyfikowanych stabilizatorów typu "anhard"
Układ hamulcowy zmodyfikowany poprzez nadmuch zimnego powietrza na wszystkie 4 tarcze.
Tarcze o podwyższonym współczynniku odprowadzania ciepła.
Nadwozie zmodyfikowane, elementy z tworzyw sztucznych. Ogumienie przód 13/245, tył 13/355``

Dane techniczne , model drugi: Silnik widlasty , 6-cio cylindrowy o pojemności 3238cm, 12 zaworów. Moc 170KM
Skrzynia biegów 5-cio stopniowa
Tylny most o przełożeniu 4,55 z mechanizmem różnicowym o zwiękrzonym tarciu
Zawieszenie zmodyfikowane , obniżone
Ogumienie przód 13/185 , tył 13/245 "

To co mnie interesuje to np. szpera. Jak mocna była, w jaki sposób została realizowana. Skrzynia biegów (z jakiego auta była, ew. z jakich skrzyń była złożona).
No i oczywiście wszelkie inne niuanse + zdjęcia. Sam mam ich kilka, ale wszystko w rozmiarach znaczków pocztowych.

Więc Panowie do dzieła, wysilcie umysły, przekopcie dyski kompów oraz zakurzone zakamarki internetu. Pomożecie ? Very Happy

.
Grzybohun94

PostWysłany: Sro Wrz 28, 2011 8:15 pm Temat postu:
cieszę się że coś w temacie GieTeJota powoli się rusza:)
a gdybyśmy to zrobili wspólnotą forumową? I zamiast fiata z odzysku byłaby TAAAAKA perełka!Smile




ps :wyglądał tak:
gtj
góra
przód

.
Palec
PostWysłany: Pią Wrz 30, 2011 9:29 am Temat postu:
To coś dla Ciebie Fiodor Smile

FIAT 125 GTI

.
Fiodor

PostWysłany: Pią Wrz 30, 2011 11:40 am Temat postu:
Myślałem, że w temacie będzie większa burza mózgów Smile Ale dzięki i za to. Zawsze coś się przyda. Im więcej info tym lepiej, np. artykuł wklejony przez Ciebie palec, ma trochę sprzecznych informacji w stosunku do tego co znalazłem w internecie. Tylko w co uwierzyć?
Najbardziej interesują mnie rozwiązania konstrukcyjne (mechanika), ale coś czuję, że zdobycie pewnego info na ten temat graniczy z cudem...

.
Palec

PostWysłany: Pią Wrz 30, 2011 12:14 pm Temat postu:
Trzeba cierpliwie czekać może ktoś wykopie jakieś info Smile

Pozdrawiam
P.

P.S. Artykuł wziąłem z naszego forum z forum ogólnego tylko trzeba trochę poszukać Smile

.
hammerek

PostWysłany: Pią Wrz 30, 2011 1:39 pm Temat postu:
to możemy kupić tego fiata z gminy i przerobic go na gtj z silnikiem 3,2 wspólnymi silami

.
Palec

PostWysłany: Pią Wrz 30, 2011 1:42 pm Temat postu:
Trzeba sprawdzić stan techniczny tego Fiata ale chłopaki coś się ociągają Sad

.
Fiodor

PostWysłany: Pią Wrz 30, 2011 1:57 pm Temat postu:
Obawiam się że jest to porwanie się z motyką na słońce. Bez urazy, ale taki projekt to nakład niesamowitych ilości pieniędzy i czasu. Dodatkowo mniej kosztowną wersją jest chyba ta z 1,8 DOHC. Niezapominajmy, że silnik 3,2 V6 to konstrukcja Ferrari, więc cene swoją ma. Części do niego jeśli w ogóle osiągalne, też zapewne tanie nie są.
No i co później? Będzie zbudowany i każdy kto włoży prace i kase będzie chciał polatać. Takie wyrywanie sobie z rąk do niczego nie doprowadzi. Wątpie, by dało osiągnąć się kompromis. No ale nie o tym temat Smile Czekam na dalsze info o prototypie z OBRSO.

.
Palec

PostWysłany: Pią Wrz 30, 2011 2:07 pm Temat postu:
można by zrobić 3.2 V6 z Omegi Razz

.
Fiodor

PostWysłany: Pią Wrz 30, 2011 2:13 pm Temat postu:
Można zrobić i V12 z BMW... jaki jest sens? Jak robić coś takiego, to moim zdaniem tylko replikę, jak najwierniejszą. Wiadomo, że wszystkich elementów nie da się zrobić tak samo, ale Fiat z silnikiem Omegi będzie tylko Fiatm z silnikiem Omegi i nic więcej, GTJotem nie stanie się nigdy.

.
Palec

PostWysłany: Pią Wrz 30, 2011 2:15 pm Temat postu:
Spokojnie kolego to był tylko żarcik Smile

Co do GTJ'ta to masz rację ciężko by było stworzyć wierną replikę.

P.

Może ktoś coś jeszcze podrzuci???

.
Fiodor
PostWysłany: Pią Wrz 30, 2011 2:25 pm Temat postu:
Nie ma ciśnienia, ale wiesz... przez chwilę potraktowałem to poważne Very Happy

Oprócz fotek które wstawił Grzybohun, mam jeszcze coś takiego:


Obrazek

Obrazek



I taki arykuł:


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek






.
hammerek

PostWysłany: Pią Wrz 30, 2011 8:01 pm Temat postu:
ja bym musiał popytać profesora z technikum bo kiedyś w latach 70i 80 pracował w OBRSO jeśli pracuje jeszcze w technikum to powinien coś wiedziec na ten temat. Ja to kiedyś o GTJ nic nie słyszałem ale o silnikach 1,5 turbo nawet na lekcjach nam wspominał. ale o replice można by pomyśleć. może by się znalazł jakiś sponsor żeby zrobić auto z silnikem 3,2 jam mam na oku fiata 130 którego prędzej czy póżniej nabęde

.
arnold
PostWysłany: Pią Wrz 30, 2011 8:04 pm Temat postu:
No były uturbione polonezy. Tylko nie wiem gdzie te skany widziałem.

Już znalazłem: http://www.racingforum.pl/index.php?sho ... 9153&st=80
Wiadomo że to nie PF, ale wszystko zostaje w rodzinie Wink

.
Fiodor

PostWysłany: Pią Wrz 30, 2011 8:17 pm Temat postu:
Cały czas szperam w internecie, odwiedzam wiele starych stron. Udało mi się ustalić, że wstępnie był biały Fiat 2000 GTJ (2.0 DOHC). Dopiero później został przebudowany na "monstrum" z silnikiem 1,8 DOHC (pochodził z Fiata 124 Abarth), dodatkowo poszerzyli karoserie, dołożyli spojlery, zastosowali wiele elemenów z tworzyw sztucznych i zastosowali wiele innowacyjnych rozwiązań w zawieszeniu itp. Auto było już biało-czerwone.

Co więcej znalazłem ze dwa zdjęcia w NORMALNEJ rozdzielczości Very Happy Cieszę się z nich jak dzieciak.

.
metal125p

PostWysłany: Nie Paź 02, 2011 10:29 am Temat postu:
jeśli chcesz mogę zapytać Andrzeja Jaroszewicza o Fiata 125p GTJ/ GTI , mam do niego kontakt. Dorzucam fotke prototypowego Fiata 125p 1800cc gr.V kierowca - Andrzej Jaroszewicz
bez tytułu.JPG

.
JOZEF_STALIN
PostWysłany: Wto Paź 18, 2011 11:45 am Temat postu:
w wersji 3.2 było zastosowane wszystko z fiata 130.
Silnik, skrzynia biegów (manualna), tylne zawieszenie niezależne, tylny most ze szperą.

Jedyne modyfikacje jakie można było robić, to w silniku.
Silnik był PODOBNY do silnika z Ferrari/Fiata Dino.

Silnik w fiacie 130, jest zasilany jednym gaźnikiem a nie jak w Dino 3ma.
inny skok tłoka, inne kanały olejowe, inna głowica.

silnik ze 130, jest "spokojną" wersją.

Co do 1.8, to jest to silnik z głowicą 16 zaworową która występowała najpierw w fiacie 124 Sport/Spider Abarth , a potem w fiacie 131 sport Abarth

Po za głowicą, reszta jest odlana z innych stopów.

Zrobienie repliki silnika, poniosło by koszty ogromne......
Zrobienie budy wyjdzie duuużo taniej i zastosowanie zwykłego silnika DOHC.

.
bing17
PostWysłany: Wto Paź 18, 2011 5:54 pm Temat postu:
Skąd masz informacje na temat tylnego niezależnego zawieszenia w tym 125p ?

.
Fiodor
PostWysłany: Sro Paź 19, 2011 7:31 pm Temat postu:
Noo właśnie. Z tego co wiem najpierw był GTJ z DOHCem, a on też był zeszperowany. Dopiero później rozbili Fiata 130 i z niego przełożyli bebechy. Więc powiedzmy, że tu jestem skłonny w to uwierzyć. Ale we wcześniejszej wersji?

.
Palec
PostWysłany: Pią Lis 04, 2011 12:13 pm Temat postu:
Była wersja 2,0 o nazwie GTJ. Był to prototyp przeznaczony do wyścigów. Wyróżniał się monstrualnym spoilerem tylnym, spoilerem przednim, poszerzeniami, wyczynowym zawieszeniem i właśnie silnikiem 2.0 z fiata 132. Jak wiemy, powstało całe 5 sztuk....

ŹRÓDŁO OLO Smile

.
MateuszCOMPANY

PostWysłany: Sro Gru 14, 2011 4:58 pm Temat postu:
Znalazłem takie w dużej rozdziałce:
Obrazek
.
Fiodor
PostWysłany: Sro Gru 14, 2011 5:28 pm Temat postu:
Fap fap fap.... Smile

Fajnie, że przypomniałeś o temacie. Chyba rozgryzłem temat szpery. Będąc ostatnio na Barbórce gadałem z paroma osobami co kminią przy 125p rajdowych. Szpera jest robiona na zamówienie, gotowy wkład do mostu. Koszt? jedynie ok. 8tyś zł. Ale można sobie zamówić dowolne zacieśnienie, czyli np. 25% albo 40%.... wedle uznania. Nie wiem czy kiedyś robili tak samo, ale wszystko na to wskazuje.

.
arnold
PostWysłany: Sro Gru 14, 2011 5:34 pm Temat postu:
8 tyś? Dwie sztabki i 6 lub 4 sprężyny? No fajnie Razz

.
MateuszCOMPANY
PostWysłany: Sro Gru 14, 2011 5:41 pm Temat postu:
Fiodor napisał:
Co więcej znalazłem ze dwa zdjęcia w NORMALNEJ rozdzielczości Very Happy Cieszę się z nich jak dzieciak.

Zapuść Fiodo co tam ciekawego znalazłeś

.
Fiodor
PostWysłany: Sro Gru 14, 2011 5:52 pm Temat postu:
arnold napisał:
8 tyś? Dwie sztabki i 6 lub 4 sprężyny? No fajnie Razz

Znam ten manewr z forum E30 Very Happy Tyle, że nie wysterujesz precyzyjnie zacieśnienia mostu Smile I nigdy nie wiadomo jak z wyważeniem, zdania są podzielone, a osoby które znam i które to robiły aut używają sporadycznie do upalanki. Tak więc nie wiadomo jak to na dłuższą metę będzie się sprawowało.
Ponad to myślę, że ta robiona na zamówienie jest wykonana z trochę innych, mocniejszych materiałów. Wytrzymuje o wiele wyższe moce i momenty obrotowe... więc coś w tym musi być. Ale 8tyś to wg mnie też gruba przesada.

.
bing17
PostWysłany: Sro Gru 14, 2011 7:22 pm Temat postu:
arnold napisał:
8 tyś? Dwie sztabki i 6 lub 4 sprężyny? No fajnie Razz

Nie myl szpery z phantom gripem Smile
IMPORT
Forumowicz
 
Posty: 404
Dołączył(a): 24 lut 2012, o 17:39
Lokalizacja: Stare Forum
Ranga: Najmądrzejszy

Powrót do Historia, Fakty, Dane techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość