Witaj ! Anonimowy

Dużym fiatem w Monte Carlo!

we wspólpracy z www.fiat125p.pl

Dużym fiatem w Monte Carlo!

Postprzez IMPORT » 26 lut 2012, o 00:18

Olo
PostWysłany: Wto Gru 02, 2008 1:45 am Temat postu: Dużym fiatem w Monte Carlo!
Dużym fiatem w Monte Carlo!


W 1971 roku w FSO, w strukturach Ośrodka Badawczo-Rozwojowego, powstał Dział Sportu.

Fabrycznymi kierowcami zostali znakomici zawodnicy, m.in. Andrzej Jaroszewicz - lider zespołu, Robert Mucha, Maciej Stawowiak, Marek Varisella, Janina Jedynak.

Dla nich powstała rajdowa wersja PF 125p z silnikiem 1.6 DOHC o mocy 105 KM. Auto otrzymało specjalny wystrój - nadwozie miało kolor bahama yellow, maska była czarna. Wzdłuż nadwozia biegł 80 mm szerokości niebieski pas obwiedziony dwiema białymi liniami, na którym, w tylnej części, umieszczono napis: "Polski Fiat 125 P". Pas na przednich drzwiach przykrywał duże białe pole przeznaczone do nalepiania numeru startowego.

Startująca taką rajdówką w rajdzie Monte Carlo w 1972 r. załoga - Robert Mucha i Lech Jaworowicz - wygrała klasę i zajęła 24. miejsce w generalce. Z 320 załóg, które wyjechały wówczas na trasę rajdu, do mety dotarło tylko 40.

W tym samym roku Andrzej Jaroszewicz i Andrzej Szulc wystartowali PF 125p 1.6 w rajdzie Akropolis i również wygrali klasę.

FSO postanowiła wykorzystać te sukcesy. W 1974 r. pojawiły się dwa "cywilne" modele przypominające wersje rajdowe wystrojem i obniżonym zawieszeniem. Były to: PF 125p Monte Carlo - z silnikiem 1.6 o mocy 98 KM i PF 125p Akropolis - z silnikiem 1.8 o mocy 111 KM. Seryjnie montowano w nich koła na alufelgach, w Monte Carlo miały one wymiar 175 SR-13, a w Akropolis - 185 SR-13. Nadwozia lakierowano na kolor bahama yellow, ale też na inne pastelowe barwy - gdy tamtej zabrakło. Pasek z boku nadwozia był czarny i węższy - miał tylko 60 mm, a białe obwódki - po 5 mm. Na pasku była nazwa modelu. We wnętrzu montowano rajdową kierownicę i obrotomierz.


Artykuł z MOTORu.
Autor Zbigniew D. Skoczek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

.
Olo
PostWysłany: Nie Cze 21, 2009 12:33 am Temat postu:
Obrazek
.
Olo
PostWysłany: Czw Cze 25, 2009 10:48 pm Temat postu:
Replika
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek


.
Olo
PostWysłany: Pią Lip 10, 2009 9:39 pm Temat postu:
Replika Akropolis
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek


.
Olo
PostWysłany: Pon Wrz 14, 2009 9:50 pm Temat postu:
Stylizacja na MC
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

.
Olo
PostWysłany: Czw Wrz 17, 2009 7:43 am Temat postu:
Cywilne nie były obowiązkowo żółte. Były czerwone, kremowe, zielone. Natomiast z maską to się nie popisał Wink

.
Olo
PostWysłany: Czw Paź 15, 2009 12:28 am Temat postu:

.
Olo
PostWysłany: Czw Paź 15, 2009 11:32 pm Temat postu:
Obrazek Obrazek
Obrazek
.
rocker
PostWysłany: Pią Paź 16, 2009 1:33 pm Temat postu:
czy to nie są takie same jak mają mini coopery, te starsze??

.
Olo
PostWysłany: Pią Paź 16, 2009 2:08 pm Temat postu:
Brawo! Wygrał pan talon na balon i fotkę reżysera do ściągnięcia ze strony xxx.laska.dp Wink

.
rocker
PostWysłany: Pią Paź 16, 2009 2:14 pm Temat postu:
haha, szczerze liczyłem na gorzką czekoladę Very Happy
Gdzie mogę się zgłosić po nagrody?;p

Czyli repliki mają z tą wiedzą lepiej, a rozstaw o ile się nie mylę to rozstaw śrub mają 4x100, czyli na pływających śrubach podejdą.
Problem w tym, że po szybkich odwiedzinach alledrogo.pl nie znalazłem ani jednej sztuki ...

.
Olo
PostWysłany: Pią Paź 16, 2009 2:24 pm Temat postu:
Hehe a co, budujesz replikę? To jeszcze jest kwestia z którego roku? Bo prawidłowo to taki felek podchodził przed MR. Później były inne, takie 4-ro palczaste. Później wkleję fotki, bo mi stara suszy głowę by ogarnął swe otoczenie....

EDIT:


Obrazek


Felga w MC po '76 roku - CD30 - Tutaj akurat na polonezie, poszerzona. Standardowo miała rozmiar 5.5" x 13". Ta pokazana tutaj, jest poszerzona do 7" Wink .

będę miał inne foto, to zmienię lub dodam.

.
rocker
PostWysłany: Pią Paź 16, 2009 2:32 pm Temat postu:
coś Ty, choć kiedyś o tym myślałem, po pierwsze mam 'nieodpowiedni' rocznik na replikę, bo sześćdziesiątek-ósemek jest coraz mniej, a po drugi wydaje mi się, a nawet pewien jestem, że wydałbym na to 2-3 razy więcej kasy, niż na 'samą' renowację. Ale kto wie, może kiedyś, gdy w końcu wygram swoją działkę w totka ....
Very Happy

.
Olo
PostWysłany: Pią Paź 16, 2009 4:57 pm Temat postu:
Fiat 125p MonteCarlo 1600 oraz Akropolis 1800 w wersji nadwoziowej MR75 były malowane w inny sposób, niż te, przed liftingiem. Były malowane w sposób pół na pół, tak jak by przód i tył. Mowa tutaj o autach nie przeznaczonych do sprzedaży cywilnej, tylko o egzemplarzach które brały udział w sporcie.
Dokleję fotki później, choć jest ich niewiele..
Mi osobiście, takie malowanie niezbyt podchodzi.. Ale nie chodzi o moje zdanie, tylko zdanie ogółu i zarys historyczny. Poza zmianą sposobu malowania, auto przeszło parę modyfikacji wewnętrznych oraz zewnętrznych. Niestety, ustalanie co dokładnie zostało zmienione, jest bardzo trudne, gdyż brak dostępu do oryginalnych materiałów powoduje, że przez lata rodziło się wiele miejskich legend.

Pewne jest to, że wprowadzenia nowego malowania w 1976 roku, FSO dalej sprzedawało cywilom swoje Fiaty w "tradycyjnym" malowaniu, sprzed '76 roku. Z tego co wiem, całkowicie zaprzestano tradycyjnego malowania w 1977 roku i od tego czasu nie było już w ofercie FSO pojazdów MC ani AK, sygnowanych takim oznaczeniem. Były po prostu Fiaty 125p 1600 i 1800 - oczywiście w ilości śladowej...


.
Endriu125
PostWysłany: Pią Paź 16, 2009 5:28 pm Temat postu:
olo694 napisał:
Pewne jest to, że wprowadzenia nowego malowania w 1976 roku, FSO dalej sprzedawało cywilom swoje Fiaty w "tradycyjnym" malowaniu, sprzed '76 roku. Z tego co wiem, całkowicie zaprzestano tradycyjnego malowania w 1979 roku i od tego czasu nie było już w ofercie FSO pojazdów MC ani AK, sygnowanych takim oznaczeniem. Były po prostu Fiaty 125p 1600 i 1800 - oczywiście w ilości śladowej...

No nie zgodzę się z Tobą.
Po pierwsze rozdzielmy temat MC i Akropolisa.

Jak wiadomo dużo z fiatów z silnikami DOHC trafiło do sportu - i to zarówno do zespołu fabrycznego jak i w ręce prywatne. Były to jednak tylko Monte Carlo, a to dlatego, że Akropolis nie posiadał homologacji (o którą starano się w 1976 czy na koniec 1975r)

Tak więc Akropolis istniał praktycznie tylko jako cywil. Czasem zdarzały się te auta a rajdach ale to margines.

Co do malowania, to wiadomo barwy teamu się zmieniają to i po samochodach to widać Very Happy

Co do zakończenia produkcji MC i Akro. to jest to 1977r. Już wyjaśniam czemu: FSO miało wtedy inny cel niż promowanie (bo te modele były przecież traktowane jako promocja modelu) 125p bo na horyzoncie pojawił się już POLONEZ i teraz FSO miało ciężki orzech do zgryzienia bo trzeba było wypromować auto z już 10-letnimi podzespołami ale za to z nowoczesnym i estetycznym nadwoziem i wnętrzem. Już w 1978 zanotowano pierwszy start w imprezie sportowej POLONEZA 2000.
I tutaj pojawia się ostatnia wersja 125p z DOHC pod maską - czyli 125p 2.0 GTJ (czy jak to niektórzy uważają GTX - w związku ze współpracą z Castrolem)

Przy okazji 125p należy wspomnieć o wersji "Rally 1600" - czym różniła się od Monte Carlo nie umiem powiedzieć
Zaraz powrzucam troszkę skanów prospektów i innych ciekawostek z mojej kolekcji

.
Olo
PostWysłany: Pią Paź 16, 2009 5:46 pm Temat postu:
Endriu125 - Ależ oczywiście, że AK oraz MC istniały tylko jako cywile. O tym mowa cały czas. FSO szalało w sporcie na 1.6 oraz 1.8, ale one były po prostu ... sportowe. Natomiast MC czy AK to właśnie auto cywilne z takim silnikiem, obrotkiem, felgą itd, o czym pisałem na początku.

Ale! Napisałem, że MC czy AK było sprzedawane do '79 roku, Ty twierdzisz, że do '77. Całkiem możliwe, że masz rację, szczególnie do mnie przemawia fakt, o którym pisałeś związany z polonezem. Więc poprawiam swój post a Tobie dziękuję za uściślenie.
Oczywiście, bardzo proszę o wszelkie foto, skany i co tylko masz na temat tych aut. Heya!

.
Endriu125
PostWysłany: Pią Paź 16, 2009 8:17 pm Temat postu:

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek



To na początek.
Środkowa fota to pierwsza strona homologacji FIA dla fiata 125p Monte Carlo - więc auta do sportu tak się właśnie nazywały.
Jak dam radę to jeszcze pare ciekawostek wrzucę

.
Olo

PostWysłany: Pią Paź 16, 2009 9:04 pm Temat postu:
Wrzucaj wrzucaj Wink

Dodane po 30 minutach:

Żeby auto dostało homologację FIA musiało być "seryjne" więc wiadomo, że pod pióro poszło MC Smile.

.
Olo
PostWysłany: Sob Paź 17, 2009 4:31 pm Temat postu:
Obrazek

Dzisiaj (17.10.09) dorwałem go na Powstańców Śląskich Wwa. Niestety marna jakośc - jechałem tramwajem....

W0 KANT Wink

Widziałem jego budowę w jakimś GT Tuning czy podobnej gazecie...

.
Kazio
PostWysłany: Sob Paź 17, 2009 4:47 pm Temat postu:
Prawie jak paparazzi.

.
Olo
PostWysłany: Sob Paź 17, 2009 5:01 pm Temat postu:
Kazio napisał:
Prawie jak paparazzi.


Kiedyś się śmiałem, że robią aparaty z funkcją dzwonienia, myślałem po co mi tel z dobrym aparatem, skoro mam mocną cyfrę...
Dzisiaj się cieszę, że mam PDA z aparatem. Choc ma tylko 2M to fotki na forum robi dośc spoko Wink

.
klysek1

PostWysłany: Sob Paź 17, 2009 9:00 pm Temat postu:
A on nie ma czasem pod maską 2.0 i to ze wspomaganiem na dodatek?
To ten sam, którego zdjęcia dałeś w poście z Pią Lip 10, 2009 9:39 pm.

.
Olo
PostWysłany: Sob Paź 17, 2009 10:04 pm Temat postu:
Nie jestem mistrzem w tych motorach

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/1f2 ... 2de54.html

Wydaje mi się, że 1.8 i że ma wspomę Wink
A że jest to ten sam co z lipca - wiem Wink Tyle, że tamte są z netu - tą fotkę zrobiłem ja.

Co ja na to poradzę, że "każdy" wkłada teraz wspomę?

.
Endriu125

PostWysłany: Sob Paź 17, 2009 10:09 pm Temat postu:
Niestety to 2.0...
Made in Szare Szeregi

.
Olo
PostWysłany: Sob Paź 17, 2009 11:12 pm Temat postu:
Rolling Eyes pechuś... Crying or Very sad .

.
Endriu125

PostWysłany: Nie Paź 18, 2009 12:55 pm Temat postu:
Dalsza część mojej kolekcji o wersjach sportowych 125p:
Chyba jeden z najładniejszych prospektów - osiągnięcia sportowe:
Obrazek
Cudo...
Kolejna fajna rzecz to katalog części wersji RALLY
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Jako ciekawostkę napiszę, że nakład wynosi zaledwie 150 egzemplarzy!!!!
mam jeszcze aneks do instrukcji obsługi wersji Rally - ksero niestety - ale zawsze Very Happy
I chyba spora ciekawostka - oryginalne szablony napisów - Monte Carlo i Rally.
Posiadają nawet pieczątki fso Very Happy




.
klysek1
PostWysłany: Nie Paź 18, 2009 4:28 pm Temat postu:
Endriu125 napisał:
Niestety to 2.0...
Made in Szare Szeregi
Endriu, wiesz z którego roku jest nadwozie? To fabryczna przejściówka, czy odmłodzony późny MR?
Z czego zastosowali skrzynie biegów w tym aucie?

.
Endriu125
PostWysłany: Nie Paź 18, 2009 5:19 pm Temat postu:
skrzynia to Arga/131 a buda to '73
Postarzany MR to Akropolis senatora ze Szczecina - taki czerwony z masą naklejek Very Happy

.
Olo
PostWysłany: Pon Paź 26, 2009 1:50 am Temat postu:
Obrazek Obrazek
.
bubuja1
PostWysłany: Pią Sie 26, 2011 8:26 pm Temat postu:
Czy ktoś z Was wie jak modyfikowane były hamulce w wersji MC i we fiacie z Rajdu MC z 72r?

.
sessantanove

PostWysłany: Sro Paź 05, 2011 2:11 pm Temat postu:
MC/Akropilis 75 miały jeszcze małe wloty na tylnym słupku, czy już wysoki?

.
bebe
PostWysłany: Sro Paź 05, 2011 2:59 pm Temat postu:
sessantanove napisał:
MC/Akropilis 75 miały jeszcze małe wloty na tylnym słupku, czy już wysoki?


w 1975 nastapila zmiana z przejsciowki na MR

Jesli wtedy robili jakiekolwiek MC / Akro to te przejsciwkowe mialy sredni wlot a MR owe mialy wysoki wlot.
IMPORT
Forumowicz
 
Posty: 404
Dołączył(a): 24 lut 2012, o 17:39
Lokalizacja: Stare Forum
Ranga: Najmądrzejszy

Powrót do Historia, Fakty, Dane techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość