Witaj ! Anonimowy

Poszerzanie tylnego mostu Kwadraciaka [Tutorial]

Poszerzanie tylnego mostu Kwadraciaka [Tutorial]

Postprzez Fated » 2 sty 2017, o 03:16

Witam w tym temacie chciałbym pokazać jak można poszerzyć tylny most na wymiary takie jak w szerokim polonezie przez co auto się o wiele lepiej prowadzi . Operacja była przeprowadzona na wąskim polonezie Caro z 92 roku ale na spokojnie można ją zastosować w każdym 125p który posiada Polski kwadratowy most .Niestety na jugolu nie ma takiej możliwości gdyż półosie w nim mają inne ząbki . Zapytacie pewnie po co ? Może ktoś przygotowuje rajdówkę albo zależy mu na lepszym prowadzeniu samochodu a ma cichy most i nie chce go zmieniać . Zanim ktoś napiszę że drut to zaznaczę że podobny dystans FSO stosowało w Polonezach Kombi Van .

A więc do dzieła co będzie nam potrzebne :

-Szerokie półosie
-Odcięty kawałek starego jakiegoś mostu z kawałkiem zapasu na podtoczenie (na przykład z poloneza na heblach jak w owym egzemplarzu )z pochwą na półoś
-Kawałek grubej blachy która eliminuje brakującą różnice pomiędzy starą pochwą mostu a nową.

Blachę trzeba wymierzyć jaka będzie jej grubość , Ma ona po prostu robić za dystans miedzy nową a starą półosią , potrzeba w niej wytoczyć elegancko otwór żeby na wcisk nią siadł odcięty kawałkek pochwy od mostu i wyciąć/wywiercić 4 otwory na śruby , Kawałek z starego mostu musi mieć taki wymiar jaki brakuje w wąskim moście w stosunku do szerokiego . W miejscu cięcia trzeba go podtoczyć i wbić wszystko na sztywno w miejsce łożyska nie zapominając oczywiście że jeszcze musi się na nim znaleźć owy dystans/podkładka z blachy . Potem trzeba to obspawać żeby się mocno trzymało i złożyć w kolejności odwrotnej jakiej się rozkładało używając do tego szerokich półosi i najlepiej nowych łożysk .
Nie ma co się martwić o bezpieczeństwo i trwałość , nie dość że bardzo dobrze trzymają nam to spawy to jeszcze przechodzą przez to śruby które to wszystko spinają .

Wymiarów niestety nie pamiętam bo operacja była robiona na aucie znajomego ponad pół roku temu ale wszystko można na spokojnie wymierzyć gdy się znajdzie po prostu rysunek techniczny Fiata 125p oraz szerokiego poloneza i już wiadomo jaka jest różnica i jak pomierzyć owe elementy

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Z góry proszę administrację o podpięcie tematu na samą górę ;)
"Anywhere, anytime
I would do anything for you
Anything for you
Yesterday got away
Melody stuck inside my head "
Avatar użytkownika
Fated
Forumowicz
 
Posty: 81
Dołączył(a): 27 lis 2016, o 20:14
Lokalizacja: Kraków

Re: Poszerzanie tylnego mostu Kwadraciaka [Tutorial]

Postprzez OLO » 2 sty 2017, o 08:19

Hmm. Ciekawy patent. Krytyczne jest tylko zachowanie równoległości płaszczyzn. Bo rozumiem że zewnętrzna średnica rury (odciętej) odpowiada średnicy przed uszczelniaczem?
Piszesz o skręceniu wszystkiego śrubami. Po pierwsze seryjne są chyba za krótkie aby objąć obie pochwy a druga sprawa to czy gwinty się będą zgadzać (trafi skok w skok) to raczej loteria. Tu bym widział rozwiercenie gwintów dospawanej pochwy i skręcenie długimi śrubami do fabrycznej. I takie skręcenie powinno się zrobić przed zespawaniem żeby nie ściągnęło nowej pochwy podczas spawania.

Ogólnie patent ciekawy, ale bym dopracował kilka szczegółów.
Avatar użytkownika
OLO
Forumowicz
 
Posty: 1180
Dołączył(a): 31 mar 2012, o 22:03
Lokalizacja: Warszawa

Re: Poszerzanie tylnego mostu Kwadraciaka [Tutorial]

Postprzez Fated » 2 sty 2017, o 19:59

OLO napisał(a):Bo rozumiem że zewnętrzna średnica rury (odciętej) odpowiada średnicy przed uszczelniaczem?

Tak zgadza się

OLO napisał(a):Piszesz o skręceniu wszystkiego śrubami. Po pierwsze seryjne są chyba za krótkie aby objąć obie pochwy a druga sprawa to czy gwinty się będą zgadzać (trafi skok w skok) to raczej loteria


Zapominałem o tym dodać że właśnie trzeba dobrać dłuższe śruby akurat przy poszerzaniu dobraliśmy takie które idealnie się wpasowały w gwint FSO . Aż taki problem żeby tym trafić nie jest tylko trochę precyzji przy tym . Chodź przyznam że opcja o rozwierceniu tego też nie jest głupia tak jak zaproponowałeś ;)
"Anywhere, anytime
I would do anything for you
Anything for you
Yesterday got away
Melody stuck inside my head "
Avatar użytkownika
Fated
Forumowicz
 
Posty: 81
Dołączył(a): 27 lis 2016, o 20:14
Lokalizacja: Kraków

Re: Poszerzanie tylnego mostu Kwadraciaka [Tutorial]

Postprzez bruns » 2 sty 2017, o 21:05

Wszystko cacy , półoś wraz z łożyskiem jest wysunieta na zewnątrz o grubość tej dokładki . a uszczelniacz został głęboko w starej części . Jak teraz wysunięta półoś ma pracować z uszczelniaczem który został głębiej ?
Jakaś lipa wyszła .
Na pytania techniczne dotyczące 125p odpowiadam wyłącznie na forum .
Avatar użytkownika
bruns
Forumowicz
 
Posty: 1025
Dołączył(a): 31 gru 2012, o 19:14
Lokalizacja: Białystok

Re: Poszerzanie tylnego mostu Kwadraciaka [Tutorial]

Postprzez Fated » 2 sty 2017, o 21:20

Przerpaszam dlaczego lipa ? jest to tak wbite że w miejscu starej pochwy jest szczelne a w nową pochwe normalnie wchodzi uszczelniacz oraz łożysko więc nie rozumiem dlaczego lipa ? Wszystko jest zrobione jak fabrycznie . Patent został podpatrzony z Poloneza Kombi Van ktory miał fabrycznie poszerzany wąski most 4.3 i tak zostało to wykonane . Auto z tak poszerzonym mostem jeździ pół roku na 15 calowych alusach i nic się mu nie dzieje ani nic sie nie rozwyło ani nic nie stuka ani nic nie cieknie ani półosie nie mają zamiaru podziękować za wspópracę a pod maską ma Silnik 1.6 Rovera więc deliktanie ten most nie ma :P NIe dość że człowiek się stara bezinteresownie pomóc komuś to jesze piszą że lipa :? chyba łatwiej poszerzyć most niż przekłądać samemu cały układ różniwcowy z mostu z przełożeniem i próbować składać w 2 . Życzę powodzenia osobiście znam tylko 1 osobę która potrafi tak most poskładać żeby nie wył po zmianie przełożenia i to w przydomowym garażu ;) .
Ostatnio edytowano 2 sty 2017, o 22:55 przez Fated, łącznie edytowano 1 raz
"Anywhere, anytime
I would do anything for you
Anything for you
Yesterday got away
Melody stuck inside my head "
Avatar użytkownika
Fated
Forumowicz
 
Posty: 81
Dołączył(a): 27 lis 2016, o 20:14
Lokalizacja: Kraków

Re: Poszerzanie tylnego mostu Kwadraciaka [Tutorial]

Postprzez Kantman » 2 sty 2017, o 22:38

Fated napisał(a):Przerpaszam dlaczego lipa ? jest to tak wbite że w miejscu starej pochwy jest szczelne a w nową pochwe normalnie wchodzi uszczelniacz oraz łożysko więc nie rozumiem dlaczego lipa ? Wszystko jest zrobione jak fabrycznie . Patent został podpatrzony z Poloneza Kombi Van ktory miał fabrycznie poszerzany wąski most 4.3 i tak zostało to wykonane . Auto z tak poszerzonym mostem jeździ pój roku na 15 calowych alusach i nic się mu nie dzieje ani nic sie nie rozwyło ani nic nie stuka ani nic nie cieknie ani półosie nie mają zamiaru podziękować za wspópracę a pod maską ma Silnik 1.6 Rovera więc deliktanie ten most nie ma :P NIe dość że człowiek się stara bezinteresownie pomóc komuś to jesze piszą że lipa chyba łatwiej poszerzyć most niż przekłądać samemu cały układ różniwcowy z mostu z przełożeniem i próbować składać w 2 . Życzę powodzenia osobiście znam tylko 1 osobę która potrafi tak most poskładać żeby nie wył po zmianie przełożenia i to w przydomowym garażu ;) .

Bruns, uszczelniacz jest dobrze, siedzi w tej dospawanej części, przyjrzyj się dokładnie.
Przynajmniej kilka osób z tego grona tez zna osobiście 1 osobę, która potrafi złożyć dyfer tak aby nie wył.
Człowiek jest pewnie po 60tce i zjadł zęby i zdrowie na produktach FSO i na włoskich Dohcach ;)
Wydaje mi się że łatwiej to chyba założyć dystanse 30mm, ale może się mylę albo nie znam :D
A forum jest po to żeby bezinteresownie sobie pomagać i dzielić się wiedzą, także nie fochuj się kolego :D
Nie wiem, nie znam się, nie orientuję się... zarobiony jestem.
Kolega kolegę pier...nął pepegiem.

Fiat 125p 1500 F323 1970r.
Fiat 125p 1800 DOHC L57 1976r.
Fiat 125p 1500 F515 1979r.
FSO 1500 kombi L87 1991r.
FSO POLONEZ 1500 LE L80 1986r.
Avatar użytkownika
Kantman
Założyciel Stowarzyszenia Klub125p
 
Posty: 902
Dołączył(a): 11 paź 2012, o 19:58
Lokalizacja: Warszawa-Wola

Re: Poszerzanie tylnego mostu Kwadraciaka [Tutorial]

Postprzez Fated » 2 sty 2017, o 22:56

Kantman napisał(a):Człowiek jest pewnie po 60tce i zjadł zęby i zdrowie na produktach FSO i na włoskich Dohcach ;)

A to cię zdiwię gościu jest w moim wieku 21 ;) lat i zdjadł zęby ale K16 w FSO ;) Z wykształcenia mechanik z zamiłowaniem do FSO . Aktualnie wstawia do swojego Poloneza silnik 1.8 VVC ;) oraz remontuje kanta do którego wstawia 1.6 Rovera ;)

Wydaje mi się że łatwiej to chyba założyć dystanse 30mm, ale może się mylę albo nie znam :D


Niby można ale wtedy bardziej dostają po dupie łożyszka a prócz tego jest opcja ścięcia śrub . Sam osobiście slyszłem o kilku takich przypakach .
"Anywhere, anytime
I would do anything for you
Anything for you
Yesterday got away
Melody stuck inside my head "
Avatar użytkownika
Fated
Forumowicz
 
Posty: 81
Dołączył(a): 27 lis 2016, o 20:14
Lokalizacja: Kraków

Re: Poszerzanie tylnego mostu Kwadraciaka [Tutorial]

Postprzez OLO » 3 sty 2017, o 19:11

Fated napisał(a): Zapominałem o tym dodać że właśnie trzeba dobrać dłuższe śruby akurat przy poszerzaniu dobraliśmy takie które idealnie się wpasowały w gwint FSO . Aż taki problem żeby tym trafić nie jest tylko trochę precyzji przy tym.


Powiem tak. Ni ch..ja. Albo gwint jest robiony gwintownikiem za jednym zamachem w złaczonych elementach, albo jest loteria jeśli w ogóle trafi. To że udało Wam się wkręcić długie śruby sięgające oryginalnej pochwy obstawiam że zarżnął się w niej gwint (no chyba że trafiliście loteryjne 8/8).

Przy zachowaniu idealnej równoległosci blachy dystansowej, gładkosci spodu nowej pochwy, skręceniu długimi śrubami i następnie przy równomiernym zespawaniu to ma szanse działać.
Odcięte kawałki do dosztukowania zapakować w tokarkę i wyrównać krawędz cięcia i ew podtoczenie na średnicy (dopasowanie do starej pochwy)

Ogólnie nowy pomysł i podoba mi się.

Przypomnę że jeśli most dostał strzała z boku i ma wygiętą końcówkę (pochwę) będzie łamaczem półosi. Tu będzie podobnie jeśli nie zachowa się idealnej prostopadłosci gniazda łożyska i półosi.
Avatar użytkownika
OLO
Forumowicz
 
Posty: 1180
Dołączył(a): 31 mar 2012, o 22:03
Lokalizacja: Warszawa


Powrót do UKŁAD NAPĘDOWY

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość