Witaj ! Anonimowy

Tylne zaciski-ruch tłoczka

Tylne zaciski-ruch tłoczka

Postprzez Bomber » 26 mar 2013, o 22:57

Czy na wyjętym zacisku, po nacinięciu dźwigienki hamulca ręcznego tłoczek powinien się wysunąć i schować czy wysunąć i zostać w takiej pozycji? W jedym zacisku żeby wyjąć tłoczek muszę go wykręcić. W drugim wystarczy że nacisnę kilka razy dźwigienkę recznego i tłoczek sam wypada. Który działa prawidłowo?
Bomber
Forumowicz
 
Posty: 25
Dołączył(a): 7 lut 2013, o 19:09
Lokalizacja: Warszawa

Re: Tylne zaciski-ruch tłoczka

Postprzez arnold » 26 mar 2013, o 23:11

Ten który wykręcałeś. Sprawdź jak wyglądają w środku te mechanizmy automatycznego kasowania luzu. Tłoczek nie powinien się chować przy pompowaniu hamulcem hydraulicznym.

Jeśli weźmiesz sam tłok i wkręcisz w niego sam trzpień ręcznego i pociągniesz za oba to zrozumiesz działanie tego mechanizmu

Obstawiam że tłok mógł być tak zatarty że po prosu nie wracał i zachowywało się tak jakby ubywało klocków aż tłok wypadł.
Obrazek

Chętnie pomogę kolegom w sprawach mechanicznych.
forum fiat 125p fiat 125p forum fso 125p forum duży fiat forum polski fiat 125p
Avatar użytkownika
arnold
Moderator, Założyciel Stowarzyszenia Klub125p
 
Posty: 4406
Dołączył(a): 21 lut 2012, o 23:20
Lokalizacja: Gliwice
Ranga: Król Spamu!

Re: Tylne zaciski-ruch tłoczka

Postprzez runio » 27 mar 2013, o 08:38

Tłoczek w zacisku powinien wracać o tyle, ile wynosi luz między klockami a tarczą przy zwolnionych hamulcach, tj chyba 0.5 mm. Na tym polega samoregulacja. Czyli nawiązując do Twojego pytania prawidłowo zachowuje się drugi zacisk.
runio
Forumowicz
 
Posty: 128
Dołączył(a): 28 cze 2012, o 13:19
Lokalizacja: Kielce

Re: Tylne zaciski-ruch tłoczka

Postprzez arnold » 27 mar 2013, o 11:00

Tłoczek nie wraca gdy popchniesz go układem hydraulicznym, trzpień ręcznego sto w miejscu i samoregulacja przesuwa się po gwincie. Gdy w nowym suchym zacisku naciskasz samą dźwignię ręcznego tak jak kolega, to tłoczek powinien wrócić do położenia zerowego. Takiego jakim był przed użyciem ręcznego.
Reasumując:
-Układ hydrauliczny to tłoczek wysuwa się i wraca te 0,5mm i tak za każdym razem bo działa samoregulacja.
-Sam ręczny tłok pracuje tam i z powrotem, chyba że jest zatarty na tyle że zamiast wrócić zmienia się samoregulacja siłą samych sprężyn talerzowych ręcznego.
Obrazek

Chętnie pomogę kolegom w sprawach mechanicznych.
forum fiat 125p fiat 125p forum fso 125p forum duży fiat forum polski fiat 125p
Avatar użytkownika
arnold
Moderator, Założyciel Stowarzyszenia Klub125p
 
Posty: 4406
Dołączył(a): 21 lut 2012, o 23:20
Lokalizacja: Gliwice
Ranga: Król Spamu!

Re: Tylne zaciski-ruch tłoczka

Postprzez Bomber » 27 mar 2013, o 16:26

Wkręciłem nowy tłoczek. Tym razem naciskanie dźwigienki nie powoduje nic-tłoczek stoi w miejscu. Dodatkowo nie da się go wyjąć-kręci się w kółko :cry:
Bomber
Forumowicz
 
Posty: 25
Dołączył(a): 7 lut 2013, o 19:09
Lokalizacja: Warszawa

Re: Tylne zaciski-ruch tłoczka

Postprzez arnold » 27 mar 2013, o 17:05

Kompresorem go wypchnij powinno zejść przez mechanizm kasowania luzu. Na musisz wziąć trzpień sterujący ręcznego i wkręcić go w tłoczek. I na prawdę ocenić co się dzieje z tym mechanizmem wewnątrz. W normalnych warunkach ta sprężyna wewnątrz tłoka powinna utrzymać gwint wewnątrz względem reszty tak że go wykręcisz.

Na prawdę polecam ten test: chwytasz za tłok z wkręconym trzpieniem i rozciągasz to rękami. Przy pewnej sile powinien ten gwint w tłoczku przekręcać się względem trzpienia.
Obrazek

Chętnie pomogę kolegom w sprawach mechanicznych.
forum fiat 125p fiat 125p forum fso 125p forum duży fiat forum polski fiat 125p
Avatar użytkownika
arnold
Moderator, Założyciel Stowarzyszenia Klub125p
 
Posty: 4406
Dołączył(a): 21 lut 2012, o 23:20
Lokalizacja: Gliwice
Ranga: Król Spamu!

Re: Tylne zaciski-ruch tłoczka

Postprzez runio » 6 kwi 2013, o 15:16

arnold napisał(a):Gdy w nowym suchym zacisku naciskasz samą dźwignię ręcznego tak jak kolega, to tłoczek powinien wrócić do położenia zerowego. Takiego jakim był przed użyciem ręcznego.


Nie będę polemizował. W zamian zamieszczam budowę i opis działania i zachęcam do wyciągnięcia własnych wniosków.

Obrazek
Obrazek
runio
Forumowicz
 
Posty: 128
Dołączył(a): 28 cze 2012, o 13:19
Lokalizacja: Kielce

Re: Tylne zaciski-ruch tłoczka

Postprzez arnold » 6 kwi 2013, o 19:24

Gdyby samoregulacja była przy działaniu ręcznego to hamulce zakleszczałby się.
Samoregulacja powoduje przekręcenie tej tulejki i wysunięcie tłoczka przy działaniu hydrauliki.

Dopiero gdy ciśnienie przesuwa tłok, a trzpień ręcznego jest w pozycji 0 sprężyna samoregulacji jest gwałcona i tulejka przekręca się po trzpieniu i kasuje teoretyczny luz wynikający z zużycia tłoczków. Tłoczek wraca tylko tyle ile powinien.

Gdy tłok będzie mocno zatarty, siła sprężyn talerzowych ręcznego może powodować działanie samoregulacji i po kilku powtórzeniach tłok wypadnie. Coś w stylu pompowanie hamulcem tylko inny jest zwrot siły.
Obrazek

Chętnie pomogę kolegom w sprawach mechanicznych.
forum fiat 125p fiat 125p forum fso 125p forum duży fiat forum polski fiat 125p
Avatar użytkownika
arnold
Moderator, Założyciel Stowarzyszenia Klub125p
 
Posty: 4406
Dołączył(a): 21 lut 2012, o 23:20
Lokalizacja: Gliwice
Ranga: Król Spamu!

Re: Tylne zaciski-ruch tłoczka

Postprzez Marauder » 22 lut 2017, o 10:41

U mnie był identyczny problem z tylnymi zaciskami, który opisywał Bomber w pierwszym poscie: prawy tłok się wysuwał i chował po opuszczeniu ręcznego. Lewy się co raz dalej wysuwał (hamulec blokował koło!).

Po wymianie wnętrza tłoka lewego ten zacisk działał jak prawy. Jak arnold pisze jest dobrze. W książce J. Kowala działanie tylnych zacisków też tak jest opisane.
Polski Fiat 125p 1500 - 1973r. - 62542 km - odbudowa od podstaw
http://forum125p.pl/viewtopic.php?f=3&t=7202
Avatar użytkownika
Marauder
Forumowicz
 
Posty: 98
Dołączył(a): 24 wrz 2015, o 19:55
Lokalizacja: Bocholt, Niemcy


Powrót do HAMULCE

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość